۱۳۹۵ دی ۱۶, پنجشنبه

مشهورترین جلوه های خشونت در سیاست ایران +تصاویر




۱۳۷۷ - قتل های زنجیره ای

در سال ۷۷ و هنگام به قتل رسیدن «داریوش فروهر»، «پروانه اسکندری» و «محمد مختاری» در دو ماه، موضوع قتل های زنجیره ای با انگیزه های سیاسی و عقیدتی، به عنوان یک بحران جدی مطرح شد. در این سال گروهی از مأموران وزارت اطلاعات به جرم ترور و قتل فعالان سیاسی و فرهنگی بازداشت شدند و «سعید» امامی که به عنوان یکی از متهمان طرح ریزی و اجرای این قتل ها دستگیر شده بود، در زندان اوین درگذشت. دلیل مرگ او خودکشی با استفاده از داروی نظافت اعلام شد.

هجدهم تیر ۱۳۷۸ - حمله به کوی دانشگاه تهران

روزنامه «سلام» به علت افشاگری درباره قتل های زنجیره ای روز ۱۸ تیر ۷۸ توقیف شد. شماری از دانشجویان دانشگاه تهران در کوی دانشگاه تجمعی در اعتراض به توقیف «سلام» برگزار کردند. در شب هجدهم تیر ۷۸ نیروهایی با لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران حمله کردند. در این حمله براساس نقل از های متفاوت یک نفر کشته شد. چشم یک دانشجوی پزشکی تخلیه شد و تعداد زیادی دانشجو زخمی شدند.
جامعه, خشونت, ترور, مشهورترین جلوه خشونت سیاست ایران


۱۳۸۱ - قتل های محفلی کرمان

در سال ۸۱ در کرمان شش نفر از اعضای محافل عقیدتی یکی از مراکز در کرمان به این نتیجه رسیده بودند که خودشان می توانند خاطیان را مجازات کنند و با این تفسیر پنج نفر را به قتل رساندند. حکم قصاص این افراد بارها تأیید و نقض و سرانجام با رضایت اولیای دم پرونده مختومه شد.
شهدای ترور, جامعه, ترور, مشهورترین جلوه خشونت سیاست ایران



بیست ویکم فرودین ۱۳۷۸ - ترور صیاد شیرازی

سال ۷۸ هم با ترور آغاز شد و هم با ترور پایان یافت. «علی صیاد شیرازی»، از فرماندهان ارتش بامداد ۲۱ فرودین ۷۸ از سوی عوامل مسلح منافقین در پوشش رفتگر مقابل در منزل مسکونی اش واقع در تهران ترور شد. سرلشکر رحیم صفوی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، در حاشیه مراسم یازدهمین سالگرد ترور گفت: «عملیات تلافی جویانه سپاه پاسداران در همان سال اول ترور با شلیک بیش از هزار گلوله توپ و موشک به مقرهای منافقین در داخل خاک عراق انجام شد.»

رحیم صفوی تصریح کرد: «بدون شک دستور ترور صیاد شیرازی از یک رده بالاتر به منافقین داده شد و شخص صدام این دستور را به منافقین داد.»

بیست ودوم اسفند ۱۳۷۸ - ترور سعید حجاریان

روزهای آخر سال ۷۸ (۲۲ اسفند) بود که «سعید حجاریان»، رئیس وقت شورای شهر تهران که از او به عنوان تئوریسین جریان اصلاحات یاد می شد، در مقابل ساختمان شورای شهر ترور شد. ضارب او، «سعید عسگر»، بعد از این ترور محاکمه و به ۱۵ سال زندان محکوم شد. حجاریان از این ترور که با شلیک از فاصله نزدیک به گردن او انجام شده بود، جان به در برد اما دچار ضایعه نخاعی و معلولیت همیشگی شد. تصمیم گیری محفلی در جلسات چند نفره عامل این ترور بود.
ترور, شهدای ترور, خشونت, مشهورترین جلوه خشونت سیاست ایران


دوازدهم دی ۱۳۹۴ - حمله تندروها به سفارت عربستان

دوازدهم دی سال ۹۴ در پی اعدام «آیت الله شیخ نمر» از سوی دولت عربستان بار دیگر جلوه هایی از خشونت خیابانی در ایران نمایان شد. معترضان به اعدام شیخ نمر در مشهد پرچم عربستان را از ساختمان کنسولگری این کشور پایین کشیده و برخی از معترضان موادی آتش زا به ساختمان کنسولگری عربستان پرتاب کردند.
در تهران نیز از ساعت ۲۲ شب تجمع در برابر سفارت انجام شد که تعدادی از تجمع کنندگان وارد ساختمان سفارت شدند، پرچم عربستان را به زیر کشیدند و برخی نیز قسمتی از بنای داخلی سفارت را آتش زدند. برخی از دستگیر شدگان این حمله خودسرانه، در دادگاهی که به تازگی برگزار شد، از تجمع خود در مقابل سفارت عربستان دفاع کردند. برخی به انتقاد از وزارت خارجه پرداختند و برخی هم نیروی انتظامی را مقصر دانستند.
ترور, جامعه, خشونت, مشهورترین جلوه خشونت سیاست ایران


ششم مرداد ۱۳۸۸ - بازداشتگاه کهریزک

تابستان ۸۸ گروهی از دستگیرشدگان حوادث آن روزها به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند. ششم مرداد همان سال با خبر کشته شدن «محسن روح الامینی» در بازداشتگاه کهریزک، وجود این بازداشتگاه و اتفاقاتش خبری شد و مقام معظم رهبری دستور بستن آن را صادر کرد. یک سال پس دادگاهی برای پرونده این بازداشتگاه در سازمان قضائی نیروهای مسلح ایران و با جلساتی غیرعلنی تشکیل شد.

 ۱۲ نفر از رده های متفاوت نظامی مانند سرتیپ و سرهنگ از متهمان در این دادگاه بودند. یک سال پس از آن حکم دادگاه مبنی بر قصاص دو متهم، حبس، پرداخت دیه و جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و تحمل شلاق برای ۹ نفر دیگر از متهمان صادر شد که محکومان قصاص با رضایت اولیای دم نجات یافتند. مادر یکی از کشته شدگان خواستار محاکمه آمران این حادثه شد و سعید مرتضوی، دادستان وقت، به همراه دو نفر از معاونانش به عنوان آمران این حادثه محاکمه و به انفصال دائم از مشاغل قضائی محکوم شد.

نوزدهم اسفند ۱۳۹۳ - حمله به علی مطهری، شیراز

در سال های اخیر عرصه سیاست از رفتارهای تند و خشونت آمیز، بی بهره نبوده است. در یکی از بارزترین جلوه های این نوع رفتارها، اسفندماه سال ۹۳ حین سفر «علی مطهری» به شیراز که به دعوت انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز و برای سخنرانی در دانشگاه انجام شد، گروهی از موتورسواران ناشناس، بعد از خروجش از فرودگاه به خودروی او حمله کردند و بعد از پرتاب اشیا و سنگ و آجر به سمت او و خسارت زدن به تاکسی حامل مطهری، کلانتری ای را که او در آن حضور داشت، برای چند ساعت محاصره کردند.
در جریان محاکمه عوامل این حمله، انتساب آنها به یک نهاد نظامی و هدایت آنها از سوی برخی از افراد داخل آن نهاد مطرح شد و مطهری نیز خواستار محاکمه آمران این حمله در دادگاه نظامی شد. این درخواست در دادسرای نظامی در حال رسیدگی است.
جامعه, ترور, شهدای ترور, مشهورترین جلوه خشونت سیاست ایران




۱۳۸۷ - ترور دانشمندان هسته ای ایران

تعدادی از دانشمندان هسته ای ایران (اردشیر حسین پور، مسعود علی محمدی، مصطفی احمدی روشن، مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد، فریدون عباسی دوانی و رضا قشقایی) در سال های ۸۷ به پس ترور شدند. اسرائیل از سوی بسیاری از منابع به عنوان عامل ترور آنان اعلام شد. در بهمن ۹۰ یک مقام آمریکایی که هویتش افشا نشد، به «ان بی سی نیوز» گفت: ترور دانشمندان هسته ای ایران از سوی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و با حمایت مالی، آموزشی و تسلیحاتی سرویس اطلاعاتی اسرائیل انجام شده است. او گفت دولت آمریکا از عملیات ترور مطلع است اما نقشی در آن ندارد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر