۱۳۹۵ شهریور ۲۰, شنبه

واکنش های به توافق آمریکا و روسیه درباره سوریه


Image copyrightAFP
Image captionسرگئی لاوروف (سمت راست) وزیر خارجه روسیه با جان کری در ژنو دیدار و مذاکره کرد

فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از توافق آمریکا و روسیه در مورد سوریه استقبال کرده است.
خانم موگرینی از سازمان ملل خواسته تا طرح‌هایی را برای انتقال سیاسی قدرت در سوریه آماده کنند.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه جمعه شب ۹ سپتامبر (۱۹ شهریور) پس از مذاکراتی در ژنو از دستیابی به توافقی برای برقراری آتش بس در سوریه خبر دادند.
آمریکا و روسیه از طرف‌های متخاصم در جنگ سوریه حمایت می‌کنند. روسیه مهم‌ترین حامی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است و آمریکا نیز از ائتلافی از مخالفان دولت حمایت می‌کند که با نیروهای بشار اسد در جنگ هستند.
این توافق زمینه را برای ایجاد آتش‌بسی ده روزه در سوریه فراهم می‌کند که از روز دوشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) اجرا می‌شود.
چنانچه این آتش بس دست کم یک هفته برقرار باشد، آمریکا و روسیه با همکاری هم حملاتی هوایی علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) انجام خواهند داد.
از موارد کلیدی این توافق این است که نیروهای سوری اجازه پرواز و انجام ماموریت هایی جنگی در مناطق تحت کنترل شورشیان مورد حمایت آمریکا ندارند.
وزیر خارجه آمریکا گفته است اگر مفاد این توافق از سوی تمامی جناح ها اجرا شود، امکان انجام مذاکرات سیاسی درباره آینده سوریه فراهم خواهد شد.
-بیشتر بخوانید: توافق آمریکا و روسیه درباره توقف درگیری های در سوریه

Image copyrightREUTERS
Image captionاز جمله اهداف این توافق ارسال کمک های انسانی به مناطق تحت محاصره شهر حلب است

وزارت خارجه ترکیه هم در بیانیه ای که امروز منتشر کرده از توافق آمریکا- روسیه در مورد برقراری آتش بس در سوریه و ایجاد شرایط لازم برای ارسال کمک های انسانی به شهر حلب حمایت کرد.
ترکیه که دو هفته پیش تانک هایش با عبور از مرز سوریه وارد خاک این کشور شدند، همچنین گفته است که توقف جنگ و ارسال کمک به غیرنظامیان در حلب مسئله اساسی است.
این کشور همچنین گفته که از برقراری آتش‌بس در سوریه و تبدیل این توافقنامه به راه حل سیاسی طولانی مدت برای بحران سوریه حمایت می کند.
بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا هم از روسیه خواسته تا از تمام نفوذش بر دولت سوریه استفاده کند تا این کشور به تعهداتش براساس توافق دیپلماتیک روسیه و آمریکا عمل کند.
ایران، از مهم ترین حامیان بشار اسد، تاکنون به این توافق واکنشی نشان نداده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر