۱۳۹۵ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

از آمریکا تا ایلام به دنبال نمونه مار دم عنکبوتی در جهان



از امریکا تا ایلام به دنبال نمونه بی نظیر افعی دم عنکبوتی جهان 
ایلام-استان ایلام نه تنها از نظر تمدن و فرهنگ یکی از دیرینه ترین مناطق جهان می باشد از نظر تنوع گیاهی و جانوری نیز در ایران و جهان کم نظیر است.
به گزارش خبرگزاری کردپرس قدمت حیات جانوری و گیاهی در این استان باعث شده که در سالهای اخیر مستندهای تلویزیونی زیادی در این استان با این موضوعات ساخته شده و توجه همگان را به خود جلب نماید.
همچنین چند سالی است که پای دیرینه شناسان و دانشمندان جهانی جهت بررسی حیات جانوری و گیاهی به مناطق تاریخی و بکر این استان باز شده است که در سال گذشته شاهد حضور پروفسور فرانک هول باستان شناس امریکایی به این استان و شرکت در همایشی که به منظور تاریخ کشاورزی جهان در دانشگاه ایلام برگزار شد بودیم.
در تازه ترین اتفاقات در این زمینه یکی از دانشمندان حشره شناس امریکایی نیز به دنبال بررسی حیات یکی از کم نظیرترین نمونه های افعی جهان که زیستگاه آن در استان ایلام است به این استان آمد.
افعی دم عنکبوتی ایلام از بی نظیر ترین مارهای دنیا استپروفسور استیون اندرسون در این سفر و در جریان بازدید از طرح واحد فناوری سرپنتاریوم (پاد زهر شناسی) مرکز رشد دانشگاه ایلام و مشاهده یکی از نمونه های واحد سرپنتاریوم بنام افعی دم عنکبوتی افزود: این نوع افعی در رسته بی نظیرترین مارها در دنیا قرار دارد و سیستم شکارش در بین تمام مارها منحصر به فرد است.
این استاد بازنشسته متخصص حشرات و خزندگان دانشگاه های آمریکا ضمن خشنودی از اجرای این طرح در استان ایلام و حمایت مرکز رشد دانشگاه ایلام از این طرح ابراز امیدواری کرد که با هدایت و حمایت بیشتر از این طرح بتوان بخوبی به مرحله تولید و تجاری سازی رسید.
پروفسور اندرسون، زهر مار و عقرب را نوعی الماس در سیستم دارویی و پزشکی دنیا دانست و تاکید کرد: روز بروز به اهمیت داشتن این ماده افزوده می شود و در دنیا متقاضیان زیادی برای این محصول وجود دارد همان گونه که خود من برای دیدن این نوع جانور تا اینجا آمده ام.
مرکز رشد دانشگاه ایلام مرکز علمی کم نظیر در ایران
وی حمایت مرکز رشد دانشگاه را بعنوان یک مرکز علمی در استان ایلام و کشور ایران از اینگونه طرح ها را قابل ستایش دانست و از مدیر مرکز رشد دانشگاه تشکر کرد.
در این بازدید آقای دکتر سالکی، مدیر مرکز رشد دانشگاه و آقای دکتر مبارکی رییس بخش موزه و تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز حضور داشتند.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته دانشمندان و جانورشناسان استان ایلام با داشتن 25 گونه مار زیبا و پنج گونه افعی تنها زیستگاه افعی دم عنکبوتی در جهان است به شکلی که افعی منحصر به فرد دم عنکبوتی را می توان ثروتی ملی، فریبنده اما مهجور در این زمینه برشمرد.
مستند حیات در رگهای سرد اثری منحصر به فرد از زندگی افعی دم عنکبوتی در طبیعت ایلامبه گزارش کردپرس حدود دو سال پیش نیز یکی از مستندسازان برجسته ایلام و کشور توانست حیات افعی دم عنکبوتی در استان ایلام را در قالب مستندی به نام حیات در رگهای سرد به تصویر بکشد که این مستند در چندین جشنواره ملی برگزیده و صاحب جایزه شد.
مستند «حیات در رگ‌های سرد» به کارگردانی روح‌اله امیری، روایتی است دراماتیک از حیات گونه‌ای مار کمیاب به نام افعی دم عنکبوتی که در طبیعت ایلام زیست می‌کند؛ روایتی که مقاطع زندگی این پدیده را در کنار سایر خزندگان دیگر این منطقه آن هم با تکیه بر گونه‌های مستند علمی حیات وحش در فصول مختلف معرفی کرده است.
این مستند منحصر به فرد که تحسین بسیاری از مردم و خصوصاً طرفداران محیط زیست را به دنبال داشت تنها اثر تلویزیونی است که به بررسی زندگی افعی دم عنکبوتی در ایران و جهان پرداخته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر