۱۳۹۵ تیر ۱۶, چهارشنبه

خامنه‌ای در مسئله بحرین هیچ دخالتی نکرده و نمی کنیم

Image copyrightKHAMENEI.IR
Image captionآیت الله خامنه‌ای پیش از سخنرانی در جمع مقام‌های ایرانی و سفرای کشورهای اسلامی، نماز عید فطر و خطبه‌های آن را در مصلی تهران اقامه کرد
آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در یک سخنرانی به مناسبت عید فطر در جمع مقام‌های ایرانی و سفرای کشورهای اسلامی گفته "ما در مسئله‌ بحرین هیچ دخالتی نکرده و نمی‌کنیم اما نصیحتشان می‌کنیم، در بحرین دارند منازعه‌ سیاسی را به جنگ داخلی تبدیل می‌کنند".
آقای خامنه‌ای امروز ۱۶ تیرماه (۶ ژوئیه) در خطابی غیرمستقیم به رهبران بحرین گفته "اگر خرد سیاسی و آگاهی دارند، این کار را نکنند و ملت را به مقابله با هم وادار نکنند".
به دنبال قطع رابطه سیاسی عربستان سعودی با ایران در اوایل زمستان سال گذشته، بحرین هم روابط خود را قطع کرد و مناسبات دو کشور متشنج است.
بحرین، اخیرا فشار بر مخالفان شیعه را افزایش داده و از شیخ عیسی قاسم، معروف ترین روحانی شیعه در این کشور سلب تابعیت کرده که این اقدام با واکنش بی‌سابقه سرلشکر قاسم سلیمانی یکی از مقام‌های بلندپایه نظامی ایران رو به رو شد.
آقای سلیمانی که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران (شاخه برون مرزی سپاه) است حدود دو هفته پیش در هشداری به مقام‌های بحرینی، شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور را "خط قرمزی" دانست که "تجاوز به حریم" آن، "شعله‌ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نمی‌گذارد" که "نتیجه آن، جز نابودی این رژیم سفاک نخواهد بود".
پس از این اظهارات، سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس وقت ستادکل نیروهای مسلح ایران خواستار آن شد که "مراجع بین‌المللی بی‌طرف اسناد تابعیت آل‌خلیفه در بحرین را بررسی کنند".
آقای فیروزآبادی گفته بود "امروز حاکم غاصب بحرین یک افسر آموزش دیده دانشگاه سلطنتی انگلیس است که دوره فرماندهی و ستاد را در ایالات متحده سپری کرده است با آموخته‌های انگلیسی و آمریکایی و حمایت‌های آنها و نیز نیروی نظامی و پلیس تدارک دیده شده توسط آل سعود، همچنان جزیره بحرین را به زندانی توأم با شکنجه مردم تبدیل کرده است".
اکثریت جامعه بحرین را مسلمانان شیعه تشکیل می دهد اما خاندان حاکم بر این کشور سنی مذهب است.
مسئولان بحرین، مخالفان شیعه را به داشتن ارتباط با دولت ایران متهم کرده‌اند اما رهبران مخالفان این اتهام را رد می‌کنند. حکومت بحرین، با کمک عربستان اعتراضات مخالفان را سرکوب کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر