۱۳۹۵ تیر ۲۸, دوشنبه

آسوشیتدپرس :محدودیت ابعاد حساسی برنامه اتمی قبل از پایان برجام کم می شود

خبرگزاری آسوشیتدپرس به سندی دست یافته که می گوید نشان می دهد بخش های مهمی از محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران براساس توافق اتمی، برجام، چند سال پیش از انقضای این توافق ۱۵ ساله تسهیل خواهد شد.
این خبرگزاری می نویسد که این "تنها سند مرتبط" با برجام است که علنی نشده هرچند مقام های آمریکایی می گویند که اعضای کنگره آن را دیده اند.
آسوشیتدپرس عصر دوشنبه ۱۸ ژوئن می نویسد که این سند مرتبط با برجام (برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و قدرت ها که از ژانویه به اجرا در آمد) را از دیپلماتی گرفته که برای بیش از ده سال در ارتباط با برنامه اتمی ایران مشغول به کار بوده.
این دیپلمات که از او نام برده نشد گفت که این سند هرچند رسما جدا از برجام است اما عملا بخشی از آن توافق است چون به تایید ایران، آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان رسیده است.
براساس گزارش هایی که از قبل منتشر شده بود بعضی از محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران تا ۱۵ سال ادامه خواهد داشت اما جزییات زیادی در این زمینه موجود نبود که بعد از ۱۰ سال اول پس از اجرای توافق، سرنوشت فعالیت های حساستر اتمی ایران چه خواهد شد.
این خبرگزاری می نویسد:‌ "سندی که آسوشیتدپرس به آن دست یافته این شکاف را پر می کند. این سند می گوید که از ژانویه ۲۰۲۷ - یعنی ۱۱ سال بعد از اجرای توافق - ایران می تواند سانتریفوژهای مرکزی خود را با دستگاه های پیشرفته جایگزین کند... این سند می گوید از سال ۱۱ تا ۱۳، ایران می تواند سانتریفوژهایی تا پنج بار کارآمدتر از ۵۰۶۰ سانتریفوژی که هم اکنون محدود به استفاده از آنهاست نصب کند."
"براساس این سند شمار این مدل های تازه (سانتریفوژها) کمتر از دستگاه های کنونی خواهد بود یعنی بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دستگاه که بستگی به بازدهی آنها خواهد داشت. اما چون کارآمدتر هستند به ایران اجازه خواهند داد میزان غنی سازی اورانیوم را نسبت به زمان حاضر دو برابر کند."
آمریکا می گوید که اگر ایران تصمیم بگیرد به سمت ساخت سلاح اتمی برود به ۱۲ ماه وقت برای تولید اورانیوم کافی برای یک بمب نیاز خواهد داشت.
یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت که میزان اورانیوم غنی شده ای که ایران برای کل این ۱۵ سال اجازه ذخیره آن را خواهد داشت ۳۰۰ کیلوگرم خواهد بود که خیلی کمتر از میزان لازم برای تولید یک بمب است و به علاوه میزان خلوص آن باید فقط در حد استفاده در راکتور باشد یعنی خیلی کمتر از خلوص لازم برای بمب.
این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت:‌ "ما تصور نمی کنیم که اگر ایران بعد از ۱۰ سال تصمیم به ساخت بمب بگیرد زمان لازم برای این کار ناگهان کم شود و مثلا فورا نصف شود و به شش ماه برسد."
آسوشیتدپرس می نویسد:‌ "این سند نمی گوید که بعد از ۱۳ سال سرنوشت غنی سازی چه خواهد شد. این می تواند نشانه پایان احتمالی همه محدودیت ها بر شمار و نوع سانتریفوژها ضمن ادامه محدودیت بر سایر بخش های کمتر حساس برنامه اتمی ایران تا ۱۵ سال باشد."
ایران همواره پافشاری کرده که در پی ساخت سلاح اتمی نبوده است. برجام زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرا می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر