۱۳۹۵ تیر ۲۰, یکشنبه

مدیر بوئینگ :منع صادرات به ایران نباید ما را برابر رقبا تضعیف کند



پس از آنکه مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به منع فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران رای داد، مدیر این شرکت می گوید که در این صورت سایر شرکت های آمریکایی ساخت قطعات که نیازهای ایرباس را تامین می کنند هم نباید مجوز فروش دریافت کنند.
ایران پیش از توافق با بوئینگ با شرکت اروپایی ایرباس هم برای خرید هواپیمای مسافربری قرار داد امضا کرده بود. اما بیش از ۱۰ درصد قطعات ایرباس هم ساخت آمریکا و در نتیجه نیازمند مجوز صادراتی از آن کشور است.
بنابه گزارش ها براساس تفاهمی که میان ایران و بوئینگ امضا شده قرار است ایران ۸۰ هواپیما از این شرکت بخرد و ۲۹ هواپیمای دیگر را با حمایت بوئینگ اجاره (لیسینگ) کند. تحویل آنها قرار است از ۲۰۱۷ شروع شود و تا ۲۰۲۵ ادامه یابد.
ری کانر مدیر بوئينگ گفت که هرگونه مصوبه ای در این زمینه نباید بوئینگ را به طور غیرمنصفانه ای در برابر رقبایش تضعیف کند.
او گفت:‌ "اگر ما اجازه اجرای این توافق را پیدا نکنیم، در آن صورت هیچ شرکت دیگر آمریکایی هم نباید اجازه مشابهی داشته باشد. این یعنی همه تامین کنندگان آمریکایی قطعات برای سایر سازندگان."
گفته می شود که اگر طرح تازه در مجلس نمایندگان تبدیل به قانون شود - یعنی در سنا هم تصویب شود و رئيس جمهور آمریکا آن را امضا کند - می تواند بر سایر شرکت هایی که قصد فروش هواپیما به ایران را دارند اثر بگذارد چون تقریبا همه جت های امروزی حاوی بیش از ۱۰ درصد قطعات آمریکایی هستند و بنابراین به مجوز صادراتی آمریکا نیاز دارند.
ایران قراردادی برای خریداری ۱۰۰ فروند هواپیمای اروپایی ایرباس امضا کرده که آن هم در انتظار دریافت مجوز صادراتی از آمریکاست.
ری کانر مدیر بوئينگ در شرایطی اظهار نظر می کند که میزان تقاضای جهانی برای خرید بوئینگ درحال کاهش بوده است.
آقای کانر به خبرنگاران گفت که این وضعیت اطمینان از تولید روان نمونه کنونی بوئینگ ۷۷۷ را "کمی سخت تر می کند."
اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا هفته پیش تدابیری را با هدف مسدود کردن فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران تصویب کرد.
اما دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، گفته هر گونه مصوبه ای که باعث تضعیف توافق اتمی با ایران شود را وتو خواهد کرد.
ایران ماه قبل رسما تایید کرد که برای خریداری هواپیما با بوئینگ به توافق رسیده.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر