۱۳۹۵ خرداد ۱, شنبه

ظریف خواهان اقدام علمی غرب برای استفاده ایران از مزایایی برجام شد

Image copyrightTASNIM
Image captionآقای ظریف میزبانی همتای نیوزلندی خود بود
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید قدرت‌های غربی پس از اجرای توافق هسته‌ای و رفع برخی موانع، باید در کنار انتشار بیانیه "اقدامات عملی" نیز برای گسترش روابط اقتصادی انجام بدهند.
آقای ظریف، امروز شنبه اول خرداد در کنفرانس خبری مشترک با موری مک‌کولی، وزیر خارجه نیوزلند، با اشاره به موانع بهره مندی اقتصادی ایران از توافق هسته ای گفت: "قسمتی از اینها با تعهداتی که [قدرت های جهانی] در قالب برجام داشتند به صورت رسمی کنار گذاشته شده اما ما اعتقاد داریم که اقدامات عملی هم باید کنار بیانیه‌ها صورت بگیرد."
وزیر خارجه ایران گفت که با جان کری و فیلیپ هاموند، وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا، و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکراتی داشته تا اقدامات عملی مورد نظر ایران انجام شود.
در ماه‌های اخیر مقام‌های ایرانی به دفعات گفته‌اند که با وجود رفع تحریم‌های مالی و نفتی، گسترش معاملات خارجی هنوز برای ایران دشوار است. دولت حسن روحانی از این بابت در داخل ایران مورد انتقاد قرار گرفته است.
محمدجواد ظریف امروز گفت که در گفت و گوهایش با مقام‌های غربی پیگیر اقدامات عملی آنها بوده و افزود: "یکی از این اقدامات، همکاری گسترده بین بانک مرکزی ما و موسسات مالی است که این همکاری ها هم اکنون در حال انجام است."
به گفته وزیر امور خارجه ایران: "اقدام برای تشویق بانک‌های اروپایی به صورت ویژه و مشخص برای همکاری با ایران توافق دیگری است که صورت گرفته و قسمتی از این توافق انجام شده و بخشی نیز در دست اقدام است."
اخیرا جان کری، وزیر خارجه آمریکا، بانک‌های اروپایی را به معامله با ایران تشویق کرد.
هرچند تحریم‌های بانکی ایران رفع شده، اما بانک‌های اروپایی نگرانند که در صورت دادوستد با این کشور درگیر معاملاتی شوند که از نظر وزارت دارایی آمریکا با "حمایت از تروریسم" مرتبط است.
نگرانی‌ از فعالیت‌های "پول‌شویی" در سیستم مالی ایران و دشواری ردیابی استفاده کنندگان نهایی پول هایی که به این کشور منتقل می شوند، یکی دیگر از موانع حضور بانک‌های اروپایی در بازار ایران است.
ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران که به تازگی به لندن سفر کرد، گفته است با وجود رفع تحریم‌ها، این کشور همچنان بیرون از نظام مالی جهانی مانده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر