۱۳۹۵ خرداد ۴, سه‌شنبه

مقام آمریکایی در کنگره هند به مسیر تجاری از طریق ایران نیاز دارد

Image copyrightAFP
یک مقام آمریکایی در پاسخ به سوالات قانونگذاران در کنگره در مورد قرارداد تازه ایران و هند بر سر توسعه بندر چابهار در جنوب ایران گفته است هرچند دولت آمریکا این قرارداد را بررسی خواهد کرد اما اذعان کرد که هند به مسیرهای تازه تجاری از جمله از طریق ایران نیاز دارد.
نیشا دسای بیزوال، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، روز سه شنبه در کمیته روابط خارجی مجلس سنا شهادت می داد.
در این جلسه شماری از سناتورها سوالاتی در مورد نقض احتمالی تحریم های بین المللی در نتیجه توسعه بندر چابهار توسط هند مطرح کردند.
خانم بیزوال گفت:‌ "ادامه محدودیت هایی که در زمینه کار با ایران وجود دارد را به روشنی با هند مطرح کرده ایم... ما باید جزییات قرارداد مربوط به چابهار را بررسی کنیم تا ببینیم چارچوب ها را رعایت می کند یا نه."
روز دوشنبه، ۲۳ مه، در جریان سفر رئیس جمهوری افغانستان و نخست وزیر هند به ایران، سه کشور موافقت‌نامه اقتصادی سه جانبه توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران را امضا کردند.
هند می‌خواهد با توسعه این بندر، صادرات و دسترسی خود به بازارهای افغانستان و آسیای میانه را افزایش دهد، مسیری که هم اکنون عملا از سوی پاکستان بسته است.
نارندرا مودی، نخست وزیر هند، این قرار داد را گامی مثبت برای امنیت و ثبات و توسعه اقتصادی منطقه عنوان کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز آقای مودی قول اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار را داد.
خانم بیزوال گفت به اعتقاد او روابط هند با ایران عمدتا بر مسائل اقتصادی و انرژی متمرکز است و دولت اوباما نیاز هند به مسیر تجاری را درک می کند.
او گفت:‌ "از نقطه نظر هند، ایران دروازه ای برای هند به سوی افغانستان و آسیای مرکزی است. این کشور نیازمند دسترسی به این منطقه است،‌ درحالی که فعلا از آن محروم است."
این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که تاکنون هیچ نشانه ای از همکاری هند با ایران در زمینه های حساس مثل نظامی که ممکن است باعث نگرانی آمریکا شود ندیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر