۱۳۹۵ خرداد ۴, سه‌شنبه

این بار حاجی ها باید لباس زرهی بپوشند

Image copyrightREUTERS
Image captionدر پی قطع رابطه دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد که تصمیم‌ شرعی درباره حج تمتع، منوط به نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران است
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران گفته است که یک هیئت ۶ نفره ایرانی به دعوت رسمی وزیر جدید حج عربستان قرار است امروز برای انجام دور دوم مذاکرات حج سال ۱۳۹۵ راهی عربستان سعودی شود.
آقای اوحدی امروز ۴ خرداد (۲۴ مه) گفته است "با توجه به تغییرات به وجود آمده در وزارت حج عربستان در صورت قبول راهکارهای پیشنهادی هیئت ایرانی، مشکلات اعزام حج ۹۵ مرتفع می‌شود."
ملک سلمان، پادشاه عربستان به تازگی وزیر حج این کشور را تغییر داد. دور اول مذاکرات ایران و عربستان سعودی درباره حج فروردین امسال و در دوره وزیر قبلی حج عربستان برگزار شد، اما مقام های ایرانی اعلام کردند که این گفت و گوها به دلیل "کارشکنی" مقام های سعودی نتیجه ای نداشته است.
عربستان سعودی به دنبال حمله به اماکن دیپلماتیکش در مشهد و تهران، اوایل زمستان گذشته، روابط سیاسی و اقتصادی را خود با ایران قطع و سوئیس را به عنوان حافظ منافع خود معرفی کرده است.
ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی امروز از قول علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته "شرایط برای انجام حج تمتع آماده نیست" و "زمان را از دست داده ایم".
آقای جنتی در دیدار با عبدالکریم موسوی اردبیلی، از مراجع تقلید قم گفته است: "از حدود چهار ماه پیش تلاش بر آن است که بحث حج را با سعودی ها حل کنیم، اما زمانی که خواستیم هیئتی را از ایران اعزام کنیم دریافت ویزای آنها ۲ ماه طول کشید."
وزیر ارشاد ایران گفته "بالاخره افرادی چون رئیس سازمان حج و زیارت با مشکلات زیادی ویزا گرفتند و به عربستان رفتند که با بی اعتنایی، تهدید و انگشت نگاری مواجه شدند و با وجود داشتن گذرنامه سیاسی، [مأموران سعودی] وسائل آنان را تفتیش کردند."
در پی قطع رابطه دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد که تصمیم‌ شرعی درباره حج تمتع، منوط به نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران است.
رهبر ایران علیرغم انتقاد علنی از مقام های سعودی، درباره حج امسال به صورت علنی موضعی نگرفته است.
حج تمتع اصطلاحا جزو "فروع دین" است و در کتاب مقدس مسلمانان، بر تمام افرادی که استطاعت انجام آن را دارند واجب شده است. اما مطابق دیدگاه آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، ولی فقیه اختیار دارد به تشخیص خود و برای مصلحت حکومت، انجام مجموعه‌ای از واجبات دینی رابه طور موقت متوقف کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر