۱۳۹۵ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

حمله یک نژاد پرست به پناجوی سوری در هلند

ناظران رادیو فرانسه می نویسد : یک پناه‌جوی سوری با سیلی از توهین‌های نژادپرستانه مواجه شد و کشور هلند را به واکنش واداشت. این اتفاق روز دوشنبه ۲۴ می در یک شهر کوچک در هلند در نزدیکی مرز این کشور با بلژیک رخ داد.

قربانی شوکه شده از این حمله نژادپرستانه با استفاده از گوشی همراه خود از این اتفاق فیلم گرفت و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. حالا این ویدئو در هلند به موضوعی جنجالی بدل شده است.

در ویدئویی که ایاد هاشم، پناه‌جوی سوری گرفته است می‌توان دید که او با خونسردی به فرد مهاجم پاسخ می‌دهد.

در ابتدای ویدئو دیده می‌شود که فرد مهاجم، ایاد را تحریک می‌کند تا واکنشی نشان دهد، ایاد سعی می‌کند از تنش بکاهد و رو به فرد مهاجم می‌گوید: "به من دست نزن، در غیر اینصورت من به مرکز پلیس خواهم رفت"فرد مهاجم به او پاسخ می‌دهد:"پلیس را گا***م، پلیس هم تو را دوست ندارد، من عضو یک گروه نژادپرست هستم".

در ادامه ایاد از او می‌پرسد: "چه‌کار می‌خواهی بکنی؟ می‌خواهی من را بزنی؟ بکشی؟"فرد مهاجم پاسخ می‌دهد: "خیلی دوست داشتم بکشمت اما خب، ممکن نیست".

فرد مهاجم همچنین سعی می‌کند به فرد پناهجو توهین کند و ادامه می‌دهد:"چرا فیلم می‌گیری؟ تو یه سوری آشغالی؟ فیلم نگیر؛ خوب؟ الله رو گا***م، الله از بچه‌ها خوشش میاد [فرد مهاجم به خوبی نمی‌تواند انگلیسی صحبت کند، به نظر می‌رسد او اینجا در نظر داشته از واژه "بچه‌باز"استفاده کند] من از تو و سوری‌ها خوشم نمیاد".

برای پایان دادن به این درگیری، ایاد که همچنان کاملاً خونسرد به نظر می‌رسد همراه با لبخند می‌گوید: "سپاس آقا برای مهربانی‌تان با این حال من شما را دوست دارم".

انتشار این ویدئو موجب شده است تا موجی از حمایت از ایاد در شبکه‌های اجتماعی شکل گیرد. ایاد در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرده که جدا از این مسئله اخیر در هلند بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
صدها پیام حمایت دریافت کردم...

ایاد هاشم، درباره اتفاقی که برایش رخ داده است به ناظران رادیو فرانسه می‌گوید:

هفته گذشته با جمعی از دوستان که همه در کلاس زبان و فرهنگ هلندی شرکت می‌کنیم در حال قدم زدن بودیم که فرد مهاجم شنید ما در حال گفتگو به زبان عربی هستیم. در ابتدا از ما پرسید که از کجا می‌آییم؟ در ابتدا فکر کردیم تنها از سر کنجکاوی سؤال می‌پرسد و گفتیم که از سوریه هستیم. در اینجا بود که او توهین به اسلام و توهین به ما را آغاز کرد. ما تصمیم گرفتیم اصلاً به او توجهی نکنیم. اما روز سه‌شنبه [۲۴ می] همان فرد در خروجی همان کلاس سبز شد و شروع به توهین به من کرد. من در اینجا بود که تصمیم گرفتم با تلفن همراه خود از این اتفاق فیلم‌برداری کنم. من خونسرد ماندم چرا که نمی‌خواستم خودم را به سطح این فرد تقلیل دهم و همین‌طور وضعیت را از آنچه هست بغرنج‌تر کنم. قرآن به ما گفته است وقتی فردی به ما تنفر می‌ورزد باید خونسردی خود را حفظ کنیم و بیاموزیم که ببخشیم.
اما در پایان من به همراه دوستانم تصمیم گرفته‌ایم از این فرد شکایت کنیم.
 
برخوردهای نژادپرستانه نادر هستند
وقتی که این ویدئو را در فیسبوکم منتشر کردم. صدها پیام دوستانه و همدردی از هلندی‌ها دریافت کردم. بسیاری از مردم گفته بودند که این مرد مایه شرمساری آنها شده و تاکید کرده بودند که اکثر مردم هلند برخلاف این فرد نژادپرست نیستند.
همچنین بسیاری از مسلمان اروپا مانند ترک‌ها و مراکشی‌هایی که در بلژیک زندگی می‌کنند نیز به خاطر اینکه من خونسردی خود را حفظ کرده بودم به من تبریک گفته بودند. آنها گفته بودند که من تصویر مثبتی از مسلمانان اروپا ارائه داده‌ام.
اتفاقاتی از این دست بسیار نادر هستند. حدود یک سال و نیم است که من در هلند زندگی می‌کنم و هیچ‌گاه با کوچک‌ترین توهینی نسبت به نژاد و یا مذهبم روبه‌رو نبوده‌ام و مردم بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر