۱۳۹۵ مرداد ۱۲, سه‌شنبه

اوباما حمایت جمهوری خواهان از نامزدی ترامپ را زیر سوال برد


Image copyrightAFP

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته است که دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان شایستگی به عهده گرفتن پست ریاست جمهوری را ندارد و این سوال را مطرح کرد که چرا جمهوری خواهان همچنان از نامزدی او حمایت می کند.
آقای اوباما گفت:‌ "باید نقطه ای باشد که بگویید:‌ 'دیگر بس است'."
آقای ترامپ در روزهای اخیر به خاطر حمله به پدر و مادر همایون خان، سرباز مسلمانی که در جنگ عراق کشته شد، مورد انتقاد قرار گرفته است. پدر این سرباز در همایش ملی حزب دمکرات از مواضع دونالد ترامپ در مورد مسلمانان انتقاد کرده بود.
او همچنین به خاطر حمایت از انضمام کریمه توسط روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است.
آقای اوباما گفت او در گذشته با روسای جمهوری و نامزدهای حزب جمهوری خواه اختلافاتی پیرامون سیاست های کشور داشته است اما افزود که هرگز فکر نمی کرده که یک نامزد جمهوری خواه توان انجام وظیفه به عنوان رئيس جمهور را نداشته باشد.
آقای اوباما روز سه شنبه گفت:‌ "نامزد جمهوری خواهان شایستگی خدمت به عنوان رئیس جمهور را ندارد و دایم این نکته را ثابت می کند. اینکه او به خانواده یک سرباز جان باخته در جنگ حمله می کند که چنین فداکاری فوق العاده ای کرده اند... به این معنی است که او اصلا آماده انجام وظیفه در این پست نیست."
آقای ترامپ سه شنبه بعد از ظهر با انتشار بیانیه ای از "رهبری شکست خورده رئیس جمهور اوباما" انتقاد کرد اما مستقیما به انتقاد امروز او پاسخ نداد.
آقای ترامپ گفت:‌ "کشور ما در خارج سرافکنده شده و توانایی مقابله با اسلام گرایی رادیکال که به خاک ما رسیده را ندارد."

Image copyrightREUTERS

آقای اوباما رهبران حزب جمهوری خواه که مکررا با اظهارات و سیاست های آقای ترامپ در مورد زنان، مهاجران بدون مجوز و مسلمانان برخورد کرده اند را زیر سوال برد.
او گفت:‌ "اینکه چنین شخصی مشعل‌دار شماست در مورد حزب شما چه می گوید؟ این وضعیتی نیست که گهگاهی یک گاف بر زبان رانده شده باشد، این یک حادثه روزانه و هفتگی است که مجبور می شوند از بیانیه های او فاصله بگیرند."
رهبران حزب جمهوری خواه مانند پل رایان رئيس مجلس نمایندگان کنگره و میچ مکانل رهبر اکثریت سنا از آقای ترامپ انتقاد کرده اند اما این میلیاردر نیویورکی همچنان از حمایت حزب برخوردار است.
روز سه شنبه ریچارد هانا، نماینده جمهوری خواه اهل نیویورک، اولین عضو این حزب در کنگره شد که علنا گفت به هیلاری کلینتون نامزد دمکرات ها رای خواهد داد. آقای هانا گفت که اظهارات دونالد ترامپ درباره خانواده همایون خان برای او تعیین کننده بود.
خضر خان پدر این سرباز در همایش دمکرات ها در انتقاد از دونالد ترامپ گفت که اگر تصمیم با نامزد جمهوری خواهان بود پسرش هرگز در آمریکا نمی بود.
غزاله خان، مادر همایون خان، حین آن سخنرانی کنار شوهرش ایستاده بود اما پشت تریبون نرفت. آقای ترامپ بعدا به تمسخر گفت که شاید او به عنوان یک زن مسلمان اجازه نداشته حرف بزند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر