۱۳۹۵ مرداد ۲۷, چهارشنبه

استفاده روسیه از پایگاه نوژه آمریکا نقض احتمالی قطعنامه سازمان را برسی می کند

Image copyrightILNA
Image captionمنابع رسمی روسیه اعلام کرده اند که بمب افکن های این کشور امروز هم با پرواز از همدان، به اهدافی در سوریه حمله کردند
وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که بخش حقوقی این وزارتخانه مشغول ارزیابی این مساله است که آیا روسیه با استفاده از یک پایگاه هوایی ایران برای انجام عملیات نظامی در سوریه قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است یا نه.
به گزارش خبرگزاری رویترز مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه گفت که اقدام روسیه در استفاده از پایگاهی هوایی در همدان در غرب ایران به "پایان خصومت ها در جنگ داخلی سوریه میان نیروهای دولتی و پیکارجویان کمکی نمی کند."
او گفت که وزارت خارجه در مورد نقض احتمالی قطعنامه سازمان ملل توسط روسیه هنوز به نتیجه ای نرسیده است. او پیشتر گفته بود که قطعنامه سازمان ملل عرضه، فروش و انتقال هواپیماهای نظامی به ایران را ممنوع می کند مگر آنکه به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده باشد.
اما سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه چهارشنبه چنین احتمالی را تکذیب کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس آقای لاوروف گفت:‌ "هیچ نوع عرضه، فروش یا انتقال هواپیماهای جنگنده به ایران صورت نگرفته" و تاکید کرد که حضور نیروی هوایی روسیه در ایران فقط برای استفاده از امکانات ایران است.
همزمان روسیه روز چهارشنبه گزارش داد که برای دومین روز متوالی از پایگاه نوژه همدان برای انجام عملیات در سوریه استفاده کرده است.
وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای گفت که جت های سوخو-۳۴ پس از برخاستن از پایگاه همدان حملاتی هوایی علیه اهداف گروه دولت اسلامی (داعش) در دیرالزور انجام دادند.
آمریکا می گوید که روسیه برخلاف ادعایش بیشتر مخالفان غیراسلام گرای دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را هدف می گیرد.
در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که در این حملات با بمب های قوی "دو مرکز فرماندهی و اردوگاه های بزرگ آموزشی تروریست ها در ناحیه شهر دیرالزور منهدم شد و باعث مرگ بیش از ۱۵۰ جنگجو از جمله مزدوران خارجی شد."
روز سه شنبه سرهنگ کریس گارور، سخنگوی نیروهای آمریکایی در بغداد، گفته بود که روسیه کمی پیش از استفاده از پایگاه نیروی هوایی ایران در همدان برای عملیات در سوریه، آمریکا را از این تصمیمش آگاه کرده بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت که این تحول "مایه تاسف است اما غیرمنتظره نبود."
سرهنگ گارورگفت که روسیه به ائتلاف ضد داعش، به رهبری آمریکا اطلاع داده است که هواپیماهای این کشور در مسیری پرواز خواهند کرد که ممکن است در نزدیکی نیروهای ائتلاف در عراق و سوریه باشد. او افزود که ائتلاف اطمینان حاصل کرده است که حین پرواز بمب‌افکن‌های روسیه امنیت پروازها تامین شود.
مقام های رسمی دولتی و نظامی ایران در مورد استفاده روسیه از این پایگاه سکوت اختیار کرده اند.
اما علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز چهارشنبه گفته که پرواز هواپیماهای روسیه از پایگاه نوژه با مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام می شود. مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران با تایید رهبر جمهوری اسلامی ایران جنبه اجرایی می‌یابد.
آقای بروجردی گفت "پایگاه هوایی همدان نه پایگاه روسی شده و نه جنگنده‌ای در پایگاه نوژه مستقر شده است، تنها اقدامی که صورت می‌گیرد این است که هنگام پرواز اجازه داده می‌شود جنگنده‌های روسی برای دریافت سوخت از این پایگاه استفاده کنند.
روز سه شنبه یک وبسایت عرب زبان گزارشی را همراه با چند عکس از استقرار بمب افکن‌های روسی در پایگاه هوایی نوژه در همدان منتشر کرد. ساعاتی پس از آن، وزارت دفاع روسیه تائید کرد که هواپیماهای این کشور با پرواز از پایگاه هوایی همدان، ماموریت‌هایی را در سوریه انجام داده‌اند. بیشتر بخوانید
منابع رسمی روسیه اعلام کرده اند که بمب افکن های این کشور امروز هم با پرواز از همدان، به اهدافی در سوریه حمله کردند. بیشتر بخوانید
اصل ۱۴۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید "استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هر چند به عنوان استفاده‌ های صلح‏ آمیز باشد ممنوع است" اما قانون درباره دادن اجازه استفاده موقتی یا اجاره ای از پایگاه های نظامی یا اجازه استقرار هواپیماهای نظامی خارجی سکوت کرده است. بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی، "بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی" از وظایف شورای عالی امنیت ملی است که مصوبات آن برای قانونی شدن باید به تصویب رهبر ایران برسد.
موضوع استفاده از بمب افکن های روسی از خاک ایران برای حمله به مواضعی در سوریه چهارشنبه در مجلس ایران هم مورد بحث قرار گرفت و حشمت الله فلاحت پیشه در این باره اخطار قانون اساسی داد اما علی لاریجانی رئیس مجلس گفت "ایران پایگاه نظامی در اختیار روسیه قرار نداده است". بیشتر بخوانید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر