۱۳۹۵ شهریور ۴, پنجشنبه

روسیه با آتش بس ۴۸ ساعته در حلب موافقت کرد


Image captionسازمان ملل متحد مدت‌هاست در پی قانع کردن طرف‌های درگیر در حلب برای برقراری آتش‌بس‌های هفتگی است

سازمان ملل متحد اعلام کرده روسیه با برقراری آتش‌بسی ۴۸ ساعته در حلب موافقت کرده تا نیروهای امدادی بتوانند کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق تحت کنترل شورشیان ارسال کنند.
با وجود این گفته شده سازمان ملل در پی تامین امنیت نیروهای امدادی از سوی شورشیان داخل حلب است تا توقف آتش از دو سوی مخاصمه در طول زمان تعیین شده تضمین شود.
سازمان ملل متحد مدت‌هاست که تلاش می‌کند دو طرف درگیر در سوریه را به آتش‌بسی هفتگی متقاعد کند اما تعدد جناح‌های جنگ داخلی در سوریه تاکنون چنین توافقی را ممکن نکرده است.
جان اگلند، از مقام‌های سازمان ملل متحد روز پنجشنبه (۲۵ اوت - چهارم شهریور) گفت: "ما برای یک آتش‌بس ۴۸ ساعته موافقت روسیه را جلب کرده‌ایم و حالا منتظر اعلام موافقت طرف‌های دیگر هستیم... می‌دانیم که هماهنگی با طرف‌های دیگر نیازمند زمان بیشتری است اما این انتظار تاکنون فراتر از پیش‌بینی ما بوده است."
همزمان استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در بحران سوریه گفته کامیون‌های حاوی کمک‌های انسان‌دوستانه آماده‌اند و برای حرکت به سوی حلب، تنها منتظر تایید آتش‌بس همه جناح‌های درگیر هستند.
در همین حال، آمریکا ضمن استقبال از این آتش‌بس گفته واشنگتن به دنبال برقراری آتش‌بس فراتر از حلب و در تمامی نقاط جنگی سوریه است.
الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، امروز گفت: "اگر سازمان ملل می‌گوید به ۴۸ ساعت آتش بس نیاز دارد، ما حرفی نداریم... اما تمرکز ما بر وقوع آتش بسی گسترده‌تر است که همه سوری‌ها اجازه دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه را بدهد."
در همین حال، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در بحران سوریه، گفته در تلاش است تا طرفین جنگ داخلی سوریه را دوباره بر سر میز مذاکره بیاورد.
همزمان، فردا (جمعه) قرار است جان کری، وزیر خارجه آمریکا که امروز در جده عربستان بود با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در مورد بحران سوریه دیدار کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر