۱۳۹۵ شهریور ۹, سه‌شنبه

دلیل اصلی اعدام های ۱۳۶۷


Image copyrightTASNIM

محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، از اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ١٣۶۷ دفاع کرده و آن را منطبق بر قوانین داخلی و بین‌المللی دانسته است.
به گزارش ایرنا آقای نقدی گفته است: "اعدام منافقان که در سال ۶۷ به جرم تبانی با صدامیان و سازماندهی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران انجام شده، کاملا منطبق بر همه موازین حقوقی، فقهی، قانونی، اسلامی، بین المللی و داخلی بوده است."
او گفته است که دستورهای آیت‌الله خمینی و فتواهای دینی او "مبانی محکم فقهی و حقوقی" داشته است.
حدود سه هفته پیش وبسایت آیت‌الله حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی، فایل صوتی جلسه او با هیئت اعدام‌ها را منتشر کرد که در آن آقای منتظری نسبت به "جنایتی" که در حال انجام است هشدار می‌دهد.
انتشار محتوای این جلسه موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشته است. اغلب مقام‌های حکومتی مثل آملی لاریجانی و اکبر هاشمی رفسنجانی و همچنین چهره‌های اصلاح‌طلبی چون حسین موسوی تبریزی، محمد موسوی بجنوردی از انتشار این فایل انتقاد کرده‌اند. در عین حال چهره‌هایی مانند مصطفی تاج‌زاده از مسئولیت خود عذرخواهی کرده‌اند. علی مطهری، نائب رئیس مجلس نیز مکررا خواهان توضیح مقام‌های قضایی وقت درباره اعدام‌ها شده است.
امروز محمدرضا نقدی، رئیس بسیج، بدون نام بردن از آقای مطهری گفته است: "برخی از اشخاصی که فرزند آدم بزرگ و مشهوری هستند، اظهار نظر می‌کنند که کار اشتباهی است."
شماری از نماینده‌های مجلس با امضای نامه‌ای از علی مطهری شکایت کرده و خواهان برکناری او از مقام نائب رئیسی مجلس شده‌اند. خبرگزاری فارس امروز گزارش داده که شمار این نمایندگان به ٣۵ نفر رسیده است.
آقای مطهری امروز هم مجددا پرسش‌هایش درباره اعدام‌های ۱۳۶۷ را مطرح کرده و گفته است: "مسئولان توضیح دهند که در سال ۶۷ حکم اجرا شده در کمال احتیاط و با حکم شرعی بوده و هیچ ظلمی به کسی نشده یا اینکه اگر کسانی اعتراض دارند اعلام شود تا بررسی و پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا اگر قصوری شده جبران شود."
او گفته تاکیدش بر پیگیری اعدام‌ها به معنی دفاع از سازمان مجاهدین خلق نیست. آقای مطهری گفته است: "من که پدرم را منافقان ترور کرده‌اند طبیعتا از منافقان دفاع نمی‌کنم. اگر واقعا دلسوز نظام هستید این کارهایی که شما کردید به نفع نظام بود یا اگر این کارها را نمی‌کردید به نفع نظام تمام می‌شد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر