۱۳۹۵ مرداد ۲۷, چهارشنبه

معاون سفیر کره شمالی در بریتانیا به کره‌جنوبی پناهنده شده است


Image copyrightREUTERS
Image captionتائی یونگ‌هو عالیرتبه‌ترین دیپلمات کره شمالی است که پناهنده می‌شود

معاون سفیر کره شمالی در بریتانیا به کره جنوبی پناهنده شده است.
روز چهارشنبه، ٢٧ مرداد (٢٧ اوت)، منابع دولتی کره جنوبی گفتند که تائی یونگ‌هو، معاون سفیر کره شمالی در بریتانیا، همراه با اعضای خانواده خود به کره جنوبی گریخته و از آن کشور درخواست پناهندگی کرده است. او عالیرتبه ترین دیپلمات کره شمالی است که تا کنون به خارج پناهنده شده است.
وزارت وحدت دو کره، که مسئولیت روابط با کره شمالی را در کابینه کره جنوبی بر عهده دارد، در مورد زمان و نحوه ورود آقای تائی اطلاع بیشتری نداده و مشخص نیست که چند تن از اعضای خانواده او به کره جنوبی پناهنده شده‌اند.
سخنگوی این وزارتخانه گفته است که دلیل پناهندگی تائی یونگ‌هو نارضایی از حکومت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و نگرانی در مورد آینده فرزندش بوده است. وی افزوده است: "ئاتی، معاون سفیر کره شمالی، گفته است که انزجار او از رژیم کیم جونگ اون و اشتیاق به زندگی در کشوری با نظام دموکراتیک و تامین آینده‌ای بهتر برای خانواده‌اش باعث شد تا محل ماموریت خود را ترک کند و به کره جنوبی بیاید."
پیشتر، برخی رسانه‌های کره جنوبی از غیبت یکی از اعضای سفارت کره شمالی در لندن خبر داده بودند. روز گذشته، وزارت خارجه بریتانیا گفت از گزارش‌های مربوط به "غیبت"یک عضو سفارت کره شمالی در لندن آگاهی یافته اما هنوز نمی‌تواند این خبر را تایید کند.

Image copyrightAP
Image captionپس از چند روز بی‌خبری از وضعیت دیپلمات کره شمالی، تلویزیون کره جنوبی خبر پناهندگی او را پخش کرد

به گزارش رسانه‌های خبری کره جنوبی، دیپلمات مورد نظر علاوه بر انجام وظایف کنسولی، مامور تحت نظر گرفتن و جاسوسی از پناهندگان کره شمالی در بریتانیا هم بود اما با ترک محل ماموریت خود، از کشور ثالث درخواست پناهندگی کرد.
در این گزارش‌‌ها از دیپلمات مورد نامی برده نشده بود اما احتمال داده می‌شد که همراه همسر و فرزندان خود لندن را ترک کرده و به محل نامعلومی رفته است.
منابع دیپلماتیک گفتند که دولت کره شمالی قطعا پناهندگی یک عضو ارشد سفارت خود در لندن آن هم به دلیل سرخوردگی از انجام "فعالیت‌های غیردیپلماتیک" را باعث نگرانی خواهد دانست به خصوص اینکه با توجه به تعداد دیپلمات‌ها و منابعی که به این سفارتخانه اختصاص داده، ظاهرا برای آن اهمیت ویژه‌ای قایل بوده است.
ریو سو یونگ، وزیر خارجه کره شمالی که در ماه مه سال جاری به این سمت منصوب شد، سفیر پیشین آن کشور در لندن بود و گفته می‌شود ارتباط نزدیکی هم با سفیر کنونی در این کشور دارد.

Image copyrightREUTERS
Image captionتائی هنگام سخنرانی در نشست حزب کمونیست بریتانیا

اطلاعاتی که فرد پناهنده می‌تواند در اختیار کشور محل پناهندگی خود قرار دهد ارزشمند خواهد بود. کره شمالی نسبت به هرگونه ارتباط شهروندان خود با جهان خارج و اعزام آنان به سایر کشورها حساسیت فراوان دارد.
در جریان جنگ کره، بریتانیا به عنوان عضو ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، در حمایت از کره جنوبی وارد جنگ شد. با بهبود نسبی روابط بین کره جنوبی و کره شمالی از اواخر دهه ۱۹۹۰، بریتانیا و کره شمالی در سال ۲۰۰۰ روابط کامل دیپلماتیک برقرار کردند و سفارتخانه های دو کشور در پایتخت‌های یکدیگر مشغول فعالیت شدند.
سفارت بریتانیا در کره شمالی در شرح فعالیت خود از برگزاری کلاس‌هایی برای بهبود نحوه آموزش زبان انگلیسی در همکاری با شورای بریتانیا و تلاش برای تاثیرگذاری بر دولت کره شمالی در زمینه بهبود حقوق بشر سخن گفته است. دولت بریتانیا با برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی مخالفت کرده است.
در آوریل سال ۲۰۱۳، پس از تصویب قطعنامه دیگری علیه کره شمالی در شورای امنیت و تیرگی روابط دو کره، مقامات کره شمالی به سفارت بریتانیا هشدار دادند که "قادر به حفظ امنیت" سفارتخانه‌اش نیستند. با اینهمه، این سفارتخانه گزارشی از تهدید امنیتی دریافت نکرد و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

Image copyrightAP
Image captionساختمان سفارت کره شمالی در لندن - ظاهرا دولت کره شمالی اهمیت ویژه‌ای برای سفارت خود در بریتانیا قائل است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر