۱۳۹۵ خرداد ۱۲, چهارشنبه

کشتن آهویی باردار در اصفهان


کشتن آهویی باردار که دو بره در شکم خود داشت، نه نخستین کشتار از این نوع است و نه احتمالاً آخرین نوع آن. به‌راستی تا کی قرار است شکارچیان در کشتار گونه‌های بی‌نظیر ایرانی متنوع عمل کنند و مأموران کنار ایستاده و تماشاچی باشند؟
به گزارش «تابناک»، جولان شکارچیان و متجاوزان به محیط زیست و مناطق حفاظت‌شده همچنان ادامه دارد.  روز پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت  نیز دو شکارچی که اقدام به شکار یک آهوی باردار کرده و موجبات مرگ این آهو و بره‌هایش را فراهم آوردند، با تلاش محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده کلاه قاضی در استان اصفهان دستگیر شدند.
این دو شکارچی   با موتورسیکلت آهوی بارداری را تعقیب کرده و زمانی که حیوان از نفس افتاده و اسیر ایشان شد، آن را ذبح کردند. آن هم در شرایطی که این حیوان باردار بود و بر اثر دواندن طولانی مدت با موتورسیکلت، احتمالاً پیش از آنکه از نفس بیفتد، بره‌هایش کشته شده بودند. 
البته این اتفاق نخستین بار نیست که در محیط زیست کشورمان رخ می‌دهد و موجب حذف گونه‌های مختلف از آن می‌شود که مدتی است برخی شکارچیان (شکارچی خواندن این افراد از این روست که نام مناسبی برای ایشان یافت نشده!) با موتور سیکلت به دشت‌ها زده و با تعقیب گونه‌های مختلف حیات وحش، مرگی دردناک را به آن‌ها هدیه می‌دهند.
مرگی که ناشی از دویدن طولانی مدت حیوانات است؛ حیواناتی که برای فرار از موتورسیکلت‌هایی که به دنبال ایشان راه می‌افتند، تا سر حد جان دادن می‌دوند و گاه در حالی نفس‌های آخرشان را می‌کشند که از دویدن زیاد، برخی اندام‌هایشان از کار افتاده و در درون بدنشان، خونریزی رخ داده است. 
این اتفاق در مناطقی رخ می‌دهد که قابلیت راندن موتورسیکلت وجود دارد و موارد ثبت شده از وقوع آن، نشان می‌دهد که مشمول حیوانات حلال گوشت هم نیست، بلکه متأسفانه، گاه به شکل تفریحی با کشتار روباه، کفتار و... نیز به ثبت رسیده و همان‌گونه که در این خبر ذکرش رفت، در مناطق حفاظت شده و امثال پارک ملی کلاه قاضی هم شاهد وقوعش هستیم. 
عجیب آنکه در آبان ماه سال گذشته، سیستم تصویری پایش منطقه کلاه قاضی با حضور رئیس سازمان محیط زیست افتتاح شد و انتظار می‌رفت، با نصب این سیستم کنترلی، چنین تخلفاتی در سطح منطقه روی ندهد. 
اما آیا می‌توان پذیرفت که مأموران حفاظت محیط زیست از رواج این شکل جدید شکار آگاه شده باشند و برای مقابله با آن تدبیری نیندیشیده باشند؟ مگر ورود موتورسیکلت به پارک ملی، معمول و رایج است؟ اصلاً شکارچیانی که با این روش به جنگ حیات وحش می‌روند، از چه مسافتی با موتورسیکلت راهی شکار می‌شوند که نمی‌توان شناسایی‌شان کرد؟

منبع: تابناک
عکس:دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر