۱۳۹۵ خرداد ۱۵, شنبه

مراسم خاکسپاری محمد علی هنگامی برگزار می‌شود عکسها جالب

Image copyrightGETTY
Image captionمحمد علی و همسرش لونی ویلیامز
خانواده محمد علی اعلام کرده شرکت در مراسم خاکسپاری او برای عموم آزاد خواهد بود.
محمد علی جمعه شب در سن ۷۴ سالگی درگذشت.
مراسم تدفین او جمعه آینده در شهر لویی‌ویل برگزار می‌شود.
باب گانل، سخنگوی خانواده علی، روز شنبه (چهارم ژانویه - پانزدهم خرداد) به خبرنگاران گفت از آنجا که تمام تلاش‌ها و مبارزات مدنی محمد علی برای "برابری انسانها" صورت گرفته، مراسم خاکسپاری او هم به روی عموم باز خواهد بود و خانواده علی از همه اقشار مردم دعوت می‌کند که در این مراسم شرکت کنند.
قرار است این مراسم روز جمعه آینده (دهم ژوئن) در زادگاه محمد علی، لویی‌ویل در ایالت کنتاکی برگزار شود.
انتظار می‌رود ده‌ها هزار نفر از مردم آمریکا در کنار شخصیت‌های برجسته ملی و بین‌المللی در این مراسم شرکت کنند.
باب گانل گفته هنوز لیست کاملی از سخنرانان این مراسم تهیه نشده اما بیل کلینتون، رئیس جمهوری سابق آمریکا، یکی از این افراد خواهد بود.
Image copyrightAFP
Image captionدوستداران محمد علی در پاکستان برایش شمع روشن کردند
طی سال‌های اخیر، برگزاری مراسم عمومی خاکسپاری برای شخصیت‌های معروف در آمریکا مرسوم نبوده و معمولا در نخستین بیانیه خانواده درگذشتگان از رسانه‌ها و مردم عادی درخواست می‌شود 'به حریم خصوصی آنها احترام بگذارند'.
آخرین نمونه آن مراسم تدفین پرینس خواننده برجسته آمریکایی بود که چند هفته پیش در خانه‌اش در ایالت مینه‌سوتا درگذشت و خانواده‌اش اعلام کردند مراسم خاکسپاری او به طور خصوصی برگزار می‌شود.
علت مرگ محمد علی 'شوک عفونتی به دلایل طبیعی ناشناخته' اعلام شده است.
آن طور که گزارش شده، او دوشنبه گذشته به علت بروز مشکلات تنفسی راهی بیمارستان شده و پس از بستری شدن به تدریج حالش رو به وخامت گذاشته است به طوری که در روزهای پنجشنبه و جمعه تقریبا خانواده محمد علی، از بهبودی او ناامید می‌شوند و شامگاه جمعه در حالی که همسر و فرزندان پرتعداد او در کنار بسترش بوده‌اند، پزشکان مرگ محمد علی را در ساعت نه و چهار دقیقه عصر جمعه (به وقت غرب) آمریکا اعلام می‌کنند.
هنا علی، یکی از دختران محمد علی لحظه مرگ او را در شبکه‌های اجتماعی چنین توصیف کرده است: "همه اطرافش بودیم و در حالی که او را می‌بوسیدیم و ابراز احساسات می‌کردیم و ذکر می‌خواندیم، او جان داد. قوی بود مثل همیشه و نشان آن هم این بود که با وجود مرگ همه اعضای بدنش، قلبش هنوز می‌تپید."
Image copyrightAP
Image captionدر لویی‌ویل، زادگاه محمدعلی پرچم‌ها نیمه افراشته شدند
همزمان بسیاری از مردم جهان در کشورهای مختلف به طور خودجوش برای محمد علی، بوکسور محبوب آمریکایی، سوگواری می‌کنند و در ساعات گذشته صدها شخصیت‌ سیاسی، ورزشی و فرهنگی به او ادای احترام کرده‌اند.
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نقش محمد علی در مبارزه‌های سیاسی را ستود و ضمن مقایسه او با کسانی چون نلسون ماندلا و مارتین لوتر کینگ گفت: "او مردی بود که برای ما جنگید."
آقای اوباما در بیانیه‌ای گفت: "مبارزه او خارج از رینگ ممکن بود به قیمت عنوان قهرمانی‌ و شهرتش تمام شود، ممکن بود از چپ و راست برایش دشمن بتراشد و باعث شود به زندان بیفتد."
او گفت محمد علی "جهان را لرزاند، و جهان برای همین جای بهتری است".
گزارش شده باراک اوباما شخصا با لونی، همسر محمد علی تماس گرفته و تلفنی درگذشت او را تسلیت گفته است.
او به غیر از قهرمانی در بوکس حرفه‌ای، برای فعالیت‌هایش در جنبش مدنی سیاهپوستان در آمریکا، برای موضع ضدجنگ و برای فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌اش محبوبیتی جهانی داشت.
در خارج از آمریکا نیز بسیاری به محمد علی ادای احترام کرده‌اند.
پله، چهره مشهور فوتبال برزیل و جهان، گفته است که دنیای ورزش با مرگ محمد علی خسران بزرگی دیده است.
به غیر از پیام‌های سیاستمداران و چهره‌های ورزشی دوستداران محمد علی در کشورهای مختلف با روشن کردن شمع، اهدای گل و یا همرسانی عکس‌ها و داستان‌های محمد علی به او ادای احترام کرده‌اند.
Image copyright

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر