۱۳۹۵ خرداد ۲۱, جمعه

هزاران نفر در تشییع جنازه محمد علی شرکت کردند

Image copyrightAFP
هزاران نفر در تشییع جنازه محمد علی اسطوره بوکس جهان که در زادگاه او لویی‌ویل در ایالت کنتاکی برگزار شد شرکت کردند.
خودروی حامل تابوت محمدعلی از مقابل اماکن مهم در زندگی او در حالی عبور کرد که جمعیت سوگوار با فریاد علی، علی به یکی بزرگترین چهره‌های قرن بیستم ادای احترام کردند.
حرکت خودورو در خیابان‌های شهر یک‌ ساعت دیرتر از وقت مقرر آغاز شد و خودرو از مقابل خانه کودکی محمد علی، موزه و مرکز فرهنگی محمد علی، مرکز میراث آفریقایی-آمریکایی و بلوار محمد علی عبور کرد.
محمد علی فعال مدنی که سه بار به قهرمانی بوکس سنگین وزن جهان رسید، جمعه گذشته در ۷۴ سالگی در گذشت.
ویل اسمیت ستاره هالیوود که نقش او را در فیلم 'علی' بازی کرد و لنوکس لوییس قهرمان سابق بوکس سنگین وزن دنیا در میان کسانی بودند که تابوت محمد علی را حمل کردند.
پس از آن محمد علی در مراسمی خصوصی در گورستان کیوهیل به خاک سپرده خواهد شد.
Image copyrightAFP
پس از آن در یکی از بزرگترین مراکز ورزشی شهر مراسم ختم و ادای احترام برگزار خواهد شد و بیل کلینتون رییس جمهور سابق آمریکا، بیلی کریستال کمدین معروف، دختر مالکوم ایکس، لونی همسر محمد علی و دو دخترش مریم و راشده در این مراسم صحبت خواهند کرد. ملک عبدالله پادشاه اردن هم در مراسم حضور خواهد داشت.
هزاران بلیت رایگان برای شرکت در مراسم در مدتی کمتر از نیم ساعت تمام شده بود.
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به دلیل شرکت در مراسم فارغ‌التحصیلی دختر بزرگش نتوانست در مراسم شرکت کند اما در یک پیام ویدئویی، محمد علی را کسی خواند که "ذهن آمریکایی‌های آفریقایی تبار را آزاد کرد تا بتوانند به آنچه هستند افتخار کنند."
مراسم نماز میت بر جنازه محمد علی دیروز و با مراسمی اسلامی آغاز شد که در آن ۱۴ هزار نفر از جمله رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، جسی جکسون فعال مدنی، یوسف اسلام (خواننده‌ای که پیشتر کت استیونس نام داشت) شرکت داشتند و محمد علی خواسته بود تا این مراسم "لحظه‌ آموختن" باشد.
محمد علی در سال ۱۹۶۴ به اسلام گروید و نام قبلی خود، کاسیوس کلی، که آن را "اسم بردگی" خود می‌خواند کنار گذاشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر