۱۳۹۵ خرداد ۱۸, سه‌شنبه

شرع مشروب بالامصرف الکل در ایران اینچنین است

استان‏های تهران، البرز، اصفهان، لرستان و کرمانشاه بیشترین مصرف الکل را به خود اختصاص داده‌اند.
mashrob
«محبت‌نیوز» – شاید تا دو سه سال گذشته پرداختن به میزان مصرف الکل در ایران و روند رو به افزایش آن به ویژه در میان جوانان تابویی بود که رسانه‌های داخلی به دلیل نبود آمار شفاف کمتر وارد حیطه آن می‌شدند.
اما در سال‌های گذشته وضعیت اندکی با قبل متفاوت شده و هم رسانه‌ها بیشتر در مورد آن می‌نویسند و هم آنقدر موضوع بحرانی شده که کتمان آن ممکن نیست و از این رو جسته و گریخته آمار شفاف‌تری در مورد مصرف الکل گزارش می‌شود.
اوایل خردادماه روزنامه اقتصادی «جهان صنعت» چاپ تهران گزارش داد که درآمد مصرف الکل در ایران سالانه ۶۵۸ میلیارد تومان است. در این بین استان‌های تهران، البرز، اصفهان، لرستان و کرمانشاه بیشترین مصرف الکل را به خود اختصاص داده و در مقابل بوشهر، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی نیز براساس آمارهای سال ۱۳۹۰ کمترین مصرف را در حوزه الکل دارند‌.
مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند شاخص «مصرف سنگین دوره‌ای» الکل در دنیا ۶.۳ درصد است، اما بنابر آمارهای غیررسمی این شاخص در کشور ما ۱۹ درصد است یعنی فردی که در کشور ایران مشروب‌خواری می‌کند نسبت به افراد دائم‌الخمر در کشورهای اروپایی سه برابر بیشتر الکل مصرف می‌کند‌.
یک هفته پس از انتشار این گزارش (۱۳ خرداد) مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی خبرداد که افزایش مرگ‌های ناگهانی ناشی از مصرف مشروبات الکلی همزمان با داروهای مخدر همچون ترامادول به حدی افزایش یافته که نگرانی برخی مقامات پزشکی قانونی را برانگیخته است. آنگونه که مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی خبرداده حدود ۶ درصد مردم ایران تجربه مصرف الکل دارند و استان‏های تهران، البرز، اصفهان، لرستان و کرمانشاه بیشترین مصرف الکل را به خود اختصاص داده‌اند.
در همین حال اخیرن رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور خواستار تشدید مجازات مجرمان مصرف الکل شده است.
در همین ارتباط خبرگزاری مهر نیز در گزارشی به مصرف سرانه مشروب در ایران پرداخت و نوشت ایران به لحاظ سرانه مصرف الکل (در سطح ملی)، رتبه ۱۶۶ را داراست، اما اگر کسانی را که به هیچ عنوان مشروب نمی‌خورند از محاسبه کنار بگذاریم، سرانه مصرف الکل در ایران و بین کسانی که مشروب‌خوار هستند ۲۵ لیتر در سال است (مردان حدود ۲۷ و زنان حدود ۱۸) و به این ترتیب ایران در مقام ۱۹ جدول قرار می‌گیرد.» و به دنبال آن مقایسه رتبه ایران با بعضی کشور‌ها (از لحاظ سرانه مصرف مشروب خوار‌ها و بر اساس لیتر در سال) صورت گرفته است که در آن آمده است:
رتبه ایران: ۱۹
رتبه روسیه: ۳۰
رتبه آلمان: ۸۳
رتبه بریتانیا: ۹۵
رتبه آمریکا: ۱۰۴
رتبه کانادا: ۱۰۵
رتبه ایتالیا: ۱۵۰
رتبه عربستان: ۱۸۴
انتشار گزارش‌هایی درباره مصرف الکل در ایران همزمان شد با امحا بیش از ۱۲ هزار بطری مشروبات الکلی در جاکارتا اندونزی به مناسبت ماه رمضان.
سنتی که در ایران هم بارها تکرار شده است. از آخرین امحاء فله‌ای مشروب در ایران یک سال می‌گذرد. مریوان در استان کردستان جایی بود که با حضور روحانیون و مقامات نظامی منطقه در غرب ایران پنج هزار بطی و قوطی مشروب امحاء شد.
و اینکه هفته نامه اقتصادی «تجارت فردا» نیز در ایران با یک ساقی مشروبات الکلی مصاحبه کرده و به نقل از او نوشته در میان همه میعانات الکلی فروش انواع عرق درآمد بهتری دارد و در مواقع دستگیری و لو رفتن هم خسارت و جریمه کمتری روی دوش ساقی می‌گذارد.
این فرد در بین اظهاراتش اشاره کرده که فروش مشروبات الکلی به یکی از رایجترین مشاغل در بین مردم تبدیل شده است.
امروز نیز معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از پلمب ۳۸ عطاری و بازداشت ۹ نفر در این استان به اتهام فروش نوشیدنی‌های الکلی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، جلال غفارزاده روز یک‌شنبه (۱۶ خرداد) این خبر را اعلام کرده و از فعالیت «غیرقانونی» ۵۰ درصد عطاری‌ها در استان البرز سخن به میان آورده‌است.
غفارزاده افزوده نتایج بازرسی‌ها از ۲۲۵ عطاری در استان البرز منجر به پلمب ۳۸ عطاری، بازداشت ۹ نفر و تشکیل ۱۵۰ پرونده قضایی در این رابطه شده‌است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر