۱۳۹۵ خرداد ۲۳, یکشنبه

ظریف برجام به معنی پایان حضومت ها علیه ایران نیست

Image copyrightREUTERS
محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، می‌گوید که توافق‌نامه هسته‌ای ایران با دولت‌های غربی، موسوم به برجام، به "معنای پایان خصومت و دشمنی آنها (کشورهای غربی علیه ایران) نیست."
آقای ظریف امروز یکشنبه ۲۳ خرداد (۱۲ ژوئن) در گزارشی به مجلس ایران گفت که این توافق‌نامه "به آن معنا نیست که آنها کارشکنی‌ها را کنار گذاشته باشند یا امروز از در همراهی و همکاری با جمهوری اسلامی ایران بیرون آمده باشند و بخواهند با ما از این مسیر گفتگو کنند."
این اولین گزارش آقای ظریف به مجلس تازه ایران است. دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی ایران روز شنبه (۲۸ مه/۸ خرداد)آغاز به کار کرد. وزارت خارجه ایران موظف است هر سه ماه یکبار در مورد روند اجرای برجام گزارشی به مجلس این کشور ارایه دهد.
آقای ظریف گفت که ایران با امضای توافق‌نامه جامع اتمی توانست "موانعی که به اسم برنامه هسته‌ای بر مردم تحمیل شده بود" را از سر راه بردارد.
وزیر امور خارجه ایران گفت: "برای این که بتوانیم به درستی وضعیت بعد از برجام را شناسایی و تحلیل کنیم و توقعات خودمان را بر اساس آن شکل دهیم، [باید توجه داشته باشیم] اتفاقی که در مذاکرات هسته‌ای افتاد این بود که در یک حوزه مشخص ما بهانه‌هایی که باعث شده بود، بتوانند یک فضای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی ایجاد کنند را از آنها گرفتیم."
آقای ظریف گفت که اگر توافق به دست نمی آمد، تحریم ها تشدید می شد به طوری که "امروز فروش نفت به کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه رسیده بود و در آینده نزدیک به صفر می رسید."
Image copyrightFARS
به گفته وزیر امور خارجه ایران، اجرای توافق ژنو و به دنبال آن توافقنامه برجام باعث شد که دولت ایران به منابع مالی خود دسترسی پیدا کند و در شرایطی که خزانه کشور با مشکل نقدینگی مواجه بود، ماهی ۷۰۰ میلیون دلار به آن وارد شد.
برخی از مقامات جمهوری اسلامی، به خصوص مخالفان توافق هسته‌ای، در موارد مختلفی انتقاداتی را متوجه برجام کرده و گفته‌اند که با گذشت چند ماه از اجرایی شدن این برنامه، تغییری اساسی در شرایط و روابط اقتصادی و مالی ایران روی نداده است.
دامنه اینگونه انتقادها از برجام پس از آن بالا گرفت که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در چند سخنرانی خود از "محسوس نبودن نتایج عملی مذاکرات و توافق" انتقاد کرد و گفت: "رفت و آمد با غربی‌ها تاکنون هیچ اثر مثبتی نداشته است."
همچنین و در اواخر دوره پیشین مجلس شورای اسلامی ایران نیز بیش از صد نماینده مجلس در تذکری به حسن روحانی خواستار تجدیدنظر فوری در اجرای برجام شدند.
اینگونه انتقادها از سوی برخی از مقامات نظامی ایران نیز ابراز شده است.
در مقابل مقامات دولت آقای روحانی، و حامیان وی تاکید داشته‌اند که تحولات تدریجی روی داده و یادآور شده‌اند که تنها چند ماه از لغو تحریم‌های هسته‌ای گذشته و تاثیر برجام با گذشت زمان بیشتر مشخص خواهد شد. آقای روحانی در پاسخ به این منتقدان در اظهاراتی در اواخر فروردین ماه گفت: "بازسازی و نوسازی بعد از یک ویرانی، زمان می‌برد. فقط ۳ ماه از اجرای برجام گذشته اما برخی فکر می کنند ۳۰ سال گذشته است، در این سه ماه ببینید چه گشایش های فراوانی ایجاد شده است."
اگرچه مقامات دولت آقای روحانی بر آنچه کارشکنی مقامات آمریکایی درباره اجرای برجام خوانده تاکید کرده‌اند.
وزارت امور خارجه ایران در اولین گزارش روند اجرای توافق برجام به مجلس، نوشته بود که "بهانه‌تراشی، کارشکنی و تعلل طرف آمریکایی به خصوص وزارت خزانه‌داری آمریکا" بر سر راه اجرای برجام مشکل اساسی ایجاد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر