۱۳۹۵ آذر ۱۱, پنجشنبه

ایران ده سال تحریم شد


کنگرهImage copyrightAP

مجلس سنای آمریکا با اکثریت قاطع قانون تحریم‌های ایران را برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد. ۹۹ سناتور آمریکایی به تمدید تحریم‌ها رای مثبت دادند و این طرح هیچ مخالفی نداشت.
قانون تحریم‌های ایران در سال ۱۹۹۶ تصویب شد و مطابق آن سرمایه‌گذاری بالاتر از ۲۰ میلیون دلار در ایران منع می‌شود. این قانون در سال ۲۰۰۶ به مدت ۱۰ سال تمدید شد و با رای امروز سناتورها کنگره به تمدید مجدد آن رای داده است. پیشتر مجلس نمایندگان هم با اکثریت قاطع به تمدید تحریم‌ها رای داد.
مصوبه کنگره برای اجرایی شدن باید به تایید باراک اوباما نیز برسد. مشخص نیست که آقای اوباما این مصوبه را تایید می‌کند یا آن را وتو خواهد کرد.
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، هشدار داده است که اگر آمریکا تمدید تحریم‌ها را اجرایی کند، "قطعا نقض برجام است و بدانند قطعا جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد."
محمود صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم گفته است که اگر آمریکا قانون تمدید ۱۰ ساله تحریم‌ها را اجرا کند٬ ایران واکنشی نشان خواهد داد که فعلا نمی‌تواند آن را "علنی" اعلام کند.
مقام‌های کاخ سفید می‌گویند از نظر آنان تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌ها توافق هسته‌ای را نقض نمی‌کند. اگر قانون تحریم‌ها تمدید نشود، این تحریم‌ها پایان سال جاری میلادی (یک ماه دیگر) به پایان می‌رسند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر