۱۳۹۵ آذر ۲۵, پنجشنبه

سفیر ایران و روسیه به بریتانیا احضار شدند


بریتانیاImage copyrightAFP
Image captionبوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا سفرای روسیه و ایران را احضار کرد

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز پنجشنبه سفرای ایران و روسیه را به طور جداگانه احضار کرد تا مراتب ناخشنودی کشورش را از اقدامات این دو کشور در حلب به اطلاع آنها برساند.
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، به این وزارتخانه احضار شده است تا "نگرانی عمیق" بریتانیا از عملکرد دولتش در سوریه به مقام‌های ایرانی منتقل کند.
سوریه و متحدانش یعنی ایران و روسیه متهم‌اند که در حملات‌ به شرق حلب بین اهداف نظامی و غیرنظامی تفاوتی قائل نشده‌اند.
ایران و روسیه می‌گویند خواهان راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه هستند و می‌گویند به درخواست بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به او کمک می‌کنند.
بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، گفته است که ایران و روسیه به تعهدات‌شان به مقررات بشردوستانه بین‌المللی پایبند نبوده‌اند و مانع از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غیرنظامیان در شرق حلب شده‌اند که مدت‌ها در محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار داشت.
روز سه‌شنبه (۱۳ دسامبر/۲۳ آذر) بر اساس توافق صورت گرفته با ارتش سوریه، قرار شد که به شورشیان مسلح اجازه خروج از مناطق شرقی حلب داده شود. اما نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که این توافق شامل غیرنظامیان نمی‌شود.
اکنون آقای جانسون در جریان احضار سفرای ایران و روسیه گفته است هرچند این دو کشور اجازه داده‌اند تعدادی از غیرنظامیان در ساعات پایانی نبرد، شهر حلب را ترک کنند اما این اقدام هیچ اعتباری برای آنها ایجاد نخواهد کرد.
به گفته وزیرخارجه بریتانیا هر دو کشور لازم است اطمینان بدهند همه غیرنظامیان شهر حلب، تحت نظارت سازمان ملل تخلیه می‌شوند و مورد حمایت قرار می‌گیرند.
براساس بیانیه وزارت خارجه بریتانیا، آقای جانسون نگران گزارش‌هایی است که تایید می‌کند در جریان بازپس‌گیری حلب از دست شورشیان، آمبولانس‌ها هدف گلوله قرار گرفته‌اند و برخی کشته و یا ناپدید شده‌اند.
مقامات سوری گفته‌اند که شورشیان با تیراندازی به سوی مواضع نیروهای دولتی در غرب حلب، آتش‌بس را نقض کردند.
سازمان ملل پس از تسلط ارتش سوریه بر شهر حلب از "کشتارهای بی‌مقدمه" از سوی نیروهای وفادار به دولت خبر داد.
وزیر خارجه بریتانیا گفته است ایران و روسیه با حمایت از دولت سوریه، باعث تداوم رنج مردم سوریه شده‌اند.
بریتانیا گفته است تنها یک توافق سیاسی که از طریق مذاکره به دست آمده باشد می‌تواند تضمین کننده صلح در سوریه باشد.
ارتش سوریه روز دوشنبه گذشته پس از ماه‌ها نبرد شدید توانست کنترل شهر حلب را به طور کامل از دست شورشیان این کشور بیرون بیاورد و بر شهر مسلط شود.
این شهر از سال ۲۰۱۲ به دو پاره تقسیم شده بود و بخش شرقی آن در کنترل شورشیان بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر