۱۳۹۵ دی ۳, جمعه

محمد جواد ظریف اشتباه کردم که به کری اعتماد کردم


ظریف و بروجردیImage copyrightICANA
Image captionظریف و بروجردی (سوم و چهارم از راست) در جلسه کمیسیون امنیت ملی - بروجردی بر رعایت "حریم‌ها" توسط شرکت کنندگان در این جلسات تاکید داشته است

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مورد سخنان یکی از اعضای این کمیسیون درباره اظهارات جواد ظریف، وزیر خارجه در جلسه مشترک اعضای این کمیسیون با وزیر و معاونان وزارت خارجه توضیحاتی داده است.
دو روز پیش، خبرگزاری فارس اظهارات جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس را منتشر کرد که گفته بود جواد ظریف در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از اینکه "به حرف جان کری، وزیر خارجه آمریکا، اعتماد کرده" ابراز پشیمانی کرده است. به گزارش فارس، آقای قدوسی متن اظهارات منتسب به آقای ظریف را بین خبرنگاران توزیع کرد.
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، وابسته به رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی، در مورد این موضوع گفته است که در دوره‌های قبلی مجلس، این کمیسیون و وزارت خارجه جلسات دوره‌ای مرتبی تشکیل می‌دادند که این رویه در مجلس دهم هم احیا شد و محل آخرین نشست آن هم مجلس بود.
آقای بروجردی گفته است که "طبق توافقی در آیین‌نامه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح شده که همه مطالب مربوط به این جلسات و جلسات کمیسیون به طور اعم توسط سخنگوی کمیسیون اعلام می‌شود و همه اعضا هم حریم را حفظ می‌کنند." وی افزوده است که "مطالبی که وزرای اطلاعات، خارجه، دفاع و کشور و یا هریک ازمقامات در جلسات کمیسیون اعلام می‌کنند، ما با استناد به مجموعه قوانین و مقررات نظام در عرصه طبقه‌بندی، درباره آن مطالب دقت بیشتری می‌کنیم."
رئیس کمیسیون سیاست خارجی در مورد سخنان آقای قدوسی گفته است: "آقای کریمی قدوسی در دوره قبل هم این عقیده را داشتند که 'به نظر من مطالب محرمانه نیست و قابل افشاست 'و این موضوع موجب شد که در تعامل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و وزارت امور خارجه خدشه‌ای ایجاد شود و عملا کمیسیون از اطلاعاتی که باید داشته باشد محروم شود."

کریمی قدوسیImage copyrightMEHR
Image captionکریمی قدوسی در مجلس - به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی، قدوسی همواره معتقد به منتشر شدن مطالب مطرح شده در جلسات کمیسیون بوده است

علاء الدین بروجردی بر "ضرورت داشتن ظرفیت نگهداری مطالب" تاکید کرد و گفت که اعضای کمیسیون باید در جریان "ریز تحولات عرصه سیاست خارجی قرار گیرند و حریم‌ها را نیز رعایت کنند." وی افزوده است: "در موضوع اخیر هم به رغم اینکه آقای کریمی قدوسی در جلسه حضور نداشت، ولی به گونه‌ای مطلع شد." آقای بروجردی در مورد صحت یا سقم مطالب عنوان شده توسط آقای کریمی قدوسی توضیح بیشتری نداده است.
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفته است که "وزیر خارجه در جلسه کمیسیون گفته بود که 'مطالبی را عنوان می‌کنم و تاکید دارم حتما این موارد از قول من عنوان نشود و اگر عنوان شود به روال کار جاری وزارت خارجه به خصوص در عرصه هسته‌ای ضربه می‌زند ' اما این اتفاق روی داد و موجب شد ما عملا یک بار دیگر در شرایط قبلی قرار بگیریم." در گزارش خبرگزاری صدا و سیما مشخص نیست که آیا منظور وی از قرار گرفتن "در شرایط قبلی" توقف جلسات مشترک وزارت خارجه و کمیسیون است.

ظریف و کریImage copyrightAP
Image captionطبق متنی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، ظریف از اینکه به کری اعتماد کرده بود ابراز پشیمانی کرد

رئیس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است که در هر حال باید تدبیری اندیشیده شود که "خدشه‌ای در این امر مهم ا یجاد نشود چرا که لازم است تا اعضای کمیسیون فراتر از اطلاعات عمومی موجود در رسانه‌ها، در جریان مسائل ریز و حساس عرصه سیاست خارجی قرار گیرند."
طبق متنی که، به نوشته فارس، جواد کریمی قدوسی در اختیار رسانه‌ها قرار داد، جواد ظریف در جلسه وزیر خارجه و معاونان این وزارتخانه با اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفته بود: "من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم به حرف جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم اشتباه کردم و مسئولیت آن را می‌پذیرم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهار نظر کردیم، این اشتباه بزرگی بوده که من کردم، به جان کری بعد از نقض اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت گفتم شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است و قبلا جان کری وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری آمریکا به ما گفته بودند اگر قانون داماتو به سنا برود ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم."
در پی انتشار اظهارات آقای کریمی، سخنگوی وزارت خارجه ضمن تاکید بر اینکه مطالب مطرح شده در جلسه مورد نظر محرمانه بوده، گفت: "نامبرده از قضا در آن جلسه حضور نداشتند و نقل قول ایشان از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی است و به منظور بهره‌برداری‌های خاص تحریر و تنظیم شده است." وی افزود: "نقل قول مطالب صحیح از جلسات محرمانه هم بر خلاف مصالح و امنیت ملی کشور است، حال آنکه نقل قول‌های نادرست ،صد درصد خلاف اخلاق و مصالح کشور و نظام تلقی می‌شود."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر