۱۳۹۵ دی ۳, جمعه

خبر فوری قاسم سلیمانی در جایی که باید دیده نمی شود دیده شد


Image copyrightTASNIM
Image captionخبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه این عکس از قاسم سلیمانی را منتشر کرده و نوشته که او هفته گذشته در حلب حضور داشته است

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرده است که سفر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به خارج از کشور نقض قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
آقای کربی، روز گذشته (دوشنبه، ۱۹ دسامبر) در نشستی خبری گفت که دولت آمریکا در خصوص وضعیت تحریم قاسم سلیمانی با متحدان خود در شورای امنیت صحبت خواهد کرد.
او این سخنان را در پاسخ به خبرنگاری داد که پرسیده بود که با توجه به انتشار عکس‌های منسوب به سرلشکر سلیمانی در حلب آیا آمریکا نسبت به تحریم او را اقدامی می‌کند یا نه.
آقای کربی گفت که قطعا سفر قاسم سلیمانی به خارج از ایران نقض قطعنامه‌های بین‌المللی است و هیچ استثنایی درباره او وجود ندارد و آمریکا این موضوع را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد.
اشاره او به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در آن نام آقای سلیمانی به عنوان یکی از اشخاص حقیقی آمده که با منع سفر خارجی و انسداد دارایی روبروست.
جان کربی تاکید کرد که این تحریم پابرجاست.
آقای کربی گفت: "ما بارها گفته‌ایم که ایران باید بین ایفای نقش مثبت در حل درگیری‌های مانند مسئله سوریه و دامن زدن به آن یکی را انتخاب کند."
در پی خروج شورشیان از شرق حلب عکس‌ها و تصاویری از قاسم سلیمانی منتشر شد که گفته می‌شد او در این شهر حضور دارد.
آمریکا در سال ۲۰۰۷ نیروی قدس، واحد برون‌مرزی سپاه را در فهرست گروه‌های حامی تروریسم قرار داد. این نیرو از سوی برخی از کشورهای غربی و اسرائیل به مسلح کردن گروه‌های پیکارجو در خاورمیانه متهم است.

تصاویر قاسم سلیمانی در کنار شبه‌نظامیان در مناطق جنگی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی همرسان می‌شود
Image captionتصاویر قاسم سلیمانی در کنار شبه‌نظامیان در مناطق جنگی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی همرسان می‌شود

در سوالی دیگری از آقای کربی پرسیده شد که قاسم سلیمانی دست کم یک بار به روسیه سفر کرده و با توجه به اینکه این کشور عضو شورای امنیت است چگونه چنین چیزی امکان داشته است؟
آقای کربی در پاسخ گفت که در حال حاضر اطلاعی از سابقه این سفر آن ندارد و فقط به خاطر می‌آورد که آمریکا چنین موضوعی را مطرح کرده اما او نتیجه آن را به یاد ندارد.
دو سال پیش گزارش‌هایی تایید نشده مبنی بر سفر قاسم سلیمانی به روسیه و دیدار او با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور منتشر شد که واکنش جان کری، وزیر خارجه آمریکا رادر پی داشت.
همان زمان او در گفت‌وگویی تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود درباره این سفر ابراز نگرانی کرد. با این حال کرملین، ادعای رسانه‌های آمریکایی مبنی بر دیدار آقایان سلیمانی و پوتین را تکذیب کرد.
انتشار عکس‌های قاسم سلیمانی در عراق و سوریه در چند سال اخیر که عمدتا همراه با فرماندهان و نیروهای هوادار دولت در سوریه و شبه نظامیان عراقی بوده، با واکنش‌های کشورهای غربی روبه‌رو شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر