۱۳۹۵ آذر ۱۰, چهارشنبه

خبره داغ :پیروزی نفتی ایران +عکس

روز پنجشنبه یازدهم آذر ۱۳۹۵، فقط سه روزنامه ایران، جام جم و آرمان منتشر شده است. توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت با کاهش تولید و مراسم تشییع کشته‌شدگان بمب‌گذاری حله و تصادف قطار از مهم‌ترین عناوین گزارش‌های خبری امروز است.
پیروزی نفتی ایران در اوپک

ایرانImage copyrightایران

محمود خاقانی، کارشناس انرژی در سرمقاله روزنامه ایران با عنوان؛ "رهبری ایران در توافق برد-برد اوپک"، نوشته که بدون تردید دیپلماسی انرژی ایران توانست اوپک را از یک شکست و از هم پاشیدگی جدی نجات دهد.
به نظر نویسنده این مقاله، عربستان و متحدانش تسلیم منطق دیپلماسی انرژی ایران و سایر کشورهای عضو اوپک شدند و اوپک توانست یک تصمیم اقتصادی برای کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بگیرد. مهم‌ترین مطلبی که در این توافق به آن اشاره شده است، موقعیت نوین ایران در بازار نفت و اقتصاد جهانی پس از توافق برجام است و با وجود انتظاری که عربستان و حامیانش داشتند که با انتخاب آقای ترامپ توافق برجام در لبه پرتگاه از هم‌پاشیدگی قرار گیرد، نظریه‌های مطرح شده از جمله توسط رئیس سازمان سیا که در صورتی که ترامپ برجام را قبول نکند، آمریکا باید هزینه گزافی پرداخت کند، عربستان را متقاعد کرد که بپذیرد با تصمیم جدید اوپک، ایران سهم تولید فعلی‌اش را حفظ کند و محدودیتی هم برای افزایش تولید نداشته باشد.
برجام نفتی ایران در وین

آرمانImage copyrightآرمان

حمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و کارشناس انرژی در سرمقاله روزنامه آرمان با عنوان؛ "سود ایران از توافق اوپک"، نوشته است که در توافق اعضای اوپک، می‌توان به افزایش قیمت نفت در روزها و ماه‌های آینده امیدوار شد.
نویسنده معتقد است که سه دلیل عمده باعث شد تا سعودی‌ها در نشست روز گذشته عقب‌نشینی کنند که دلیل اول را باید مرتبط با مسائل اقتصادی دانست. سعودی‌ها برای کاستن از ضررهای اقتصادی و تامین منافع خود مجبور به توافق با دیگر کشورها شدند. دومین عامل انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکاست، چرا که به نظر می‌رسد، دولت جدید ایالات متحده به کشورهای دیگر از جمله عربستان توجه چندانی نداشته باشد.
آقای حسینی سومین دلیل خود را هم توافق عربستان و سایر کشورهای عضو اوپک دانسته که موضوعی درون سازمانی و در جهت بازگردان قدرت به اوپک است.
توافقی که آینده بازار نفت را تغییر می‌دهد

جام جمImage copyrightجام جم

محمدمهدی حاجیان، کارشناس انرژی در روزنامه جام جم نوشته که این توافق هم برای اعضای اوپک و هم برای غیراوپکی‌ها موثر است. به این دلیل که با صادرات نفت کمتر، درآمد بیشتری کسب خواهند کرد و همانطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند پس از اعلام توافق اوپک، قیمت این طلای سیاه رشد داشت و پیش‌بینی می‌شود که نفت به بیش از ۶۵ دلار برسد.
به نظر نویسنده، بازار نفت اکنون آینده بهتری را دنبال خواهد کرد، اما باید در نظر داشت که آینده خوب بازار بستگی به نحوه اجرای تعهد میان اعضای اوپک و غیراوپک دارد و اگر هر کدام از آنها این توافق را نقض کنند، شاهد تاثیری در بازار نخواهیم بود. همچنین احتمال دارد از ایران بخواهند که بخشی از تولید خود را فریز کند که در آن صورت مسئولان وزارت نفت باید تمهیداتی را برای قبول یا رد آن در نظر بگیرند.
سیاه‌نمایی ایران، ماموریت جشنواره‌های خارجی
روزنامه جام جم همچنین از بازداشت موقت نماینده جشنواره فیلم برلین به هنگام خروج از فرودگاه امام خمینی خبر داده است. به نوشته این روزنامه اوایل هفته اتفاقی حاشیه‌ای در سینمای ایران افتاد که شاید خیلی‌ها بی‌تفاوت از کنار آن گذشتند؛ خانم آنکه لوبکه، نماینده جشنواره فیلم برلین با یک چمدان فیلم ایرانی در حال خروج از کشور بود که به همراه مترجم ایرانی‌اش در فرودگاه امام خمینی بازداشت می‌شود. به نوشته این گزارش خانم لوبکه چند سالی است که پیش از جشنواره برلین به ایران می‌آید و فیلم‌هایی را که حاوی کنایه‌ها و متلک‌های سیاسی است و به عبارت دیگر تمرکزی غیرمعمولی روی سیاهی‌های جامعه ایران دارد را برای حضور در این رویداد سینمایی انتخاب می‌کند.
جام جم نوشته که البته مشکل خانم لوبکه حل شد و او به کشورش بازگشت، اما این سیاست شیطنت‌آمیز نماینده‌های جشنواره‌های مختلف سینمایی جهان در باره سینمای ایران همچنان وجود دارد و برخی سینماگران در داخل که مزه این حضورهای خارجی، تمجیدها و جوایز به مزاجشان خوش آمده و یا حسرت آن را دارند، همچون گذشته ارادتمند ثابت این جریان خواهند ماند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر