۱۳۹۵ آذر ۸, دوشنبه

دردسر ساز شدن برخورد غیر حرفه ای قایق سپاه هلیکوپتر آمریکایی


عکس آرشیوی از ملوان آمریکایی در خلیج فارسImage copyrightAP
Image captionعکس آرشیوی از ملوان آمریکایی در خلیج فارس

یک سخنگوی پنتاگون به بی‌بی سی فارسی گفته است که وزارت دفاع آمریکا از گزارش‌ها درباره برخورد «غیرایمن و غیرحرفه‌ای» یک قایق نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با یک هلیکوپتر آمریکایی در خلیج فارس مطلع است.
خبرگزاری رویترز روز دوشنبه (۲۸ نوامبر) به نقل از دو مقام نظامی آمریکا که هویت آن‌ها را فاش نکرده گزارش داده است که یک قایق سپاه پاسداران در تنگه هرمز مسلسل‌اش را به طرف یک هلیکوپتر نیروی دریایی آمریکا نشانه گرفته است.
بنا بر این گزارش، هلیکوپتر مذکور در حدود ۸۰۰ متری دو قایق سپاه و بر فراز آب‌های بین المللی پرواز می‌کرد که یکی از دو قایق سلاح خود را به طرف آن نشانه گرفت.
منابع نا‌شناس که با رویترز صحبت کرده‌اند اقدام نسبت داده شده به نیروی دریایی سپاه پاسداران را «تحریک آمیز» توصیف کرده‌اند. آن‌ها در عین حال گفته‌اند که خدمه هلیکوپتر احساس خطر نکردند.
مقامات ایرانی هنوز در این خصوص اظهار نظر نکرده‌اند. هنوز روشن نیست این حادثه چه روزی اتفاق افتاده است.
سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنت‌کام) به بی بی سی فارسی گفته است که فعلا نمی تواند جزئیاتی در اختیار رسانه ها قرار دهد.
این اولین بار از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که یک چنین گزارشی منتشر شده است.
آقای ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی امسال هشدار داد که «قایق‌های کوچک» ایرانی که دور «شناورهای زیبای» آمریکا می چرخند باید هدف گرفته شوند.
مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در سال میلادی جاری بار‌ها نیروی دریایی سپاه را به اقدامات تحریک آمیز در تنگه هرمز متهم کرده‌اند.
آن‌ها در اواسط شهریور ماه اعلام کردند که یک ناو گشتی آمریکایی در خلیج فارس مجبور شده برای پرهیز از برخورد احتمالی با یک قایق سپاه که به فاصله کمتر از ۱۰۰ متری آن رسیده بود مسیرش را عوض کند.
ژنرال جوزف ووتل، بلندپایه‌ترین فرمانده نظامی ایالات متحده در خاورمیانه، نیز گفته بود که نگران است «فرماندهان خودسر نیروی قدس سپاه پاسداران» قصد دارند با اقدامات به گفته وی تحریک آمیزی، نیروهای آمریکایی را محک بزنند.
او گفت: «حدود ۹۰ درصد این تحرکات را قایق‌های جنگی نیروهای قدس سپاه انجام می‌دهند نه نیروی دریایی ارتش ایران.»
این در حالیست که سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پیشتر اتهامات آمریکا را رد کرده و گفته بود که ایران در چارچوب مقررات بین المللی عمل کرده است.
ایران که به حضور نیروی دریایی آمریکا در نزدیک آب‌هایش بدبین است بار‌ها تاکید کرده است که در صورت ورود کشتی‌های خارجی، حق دفاع را برای خود محفوظ می‌داند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر